Societat
El Lector Informa: "Els alumnes catalans no sabran Estadística"
JOSÉ REY (President de l'Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals)
Després del Dia sense matemàtiques del passat dia 19 de setembre de 2007 als centres de secundària de Catalunya, l’Associació de Professors de Matemàtiques de les Comarques Meridionals (APMCM) ha pogut recollir la reflexió dels departaments de matemàtiques dels centres de secundària del nostre país i constatar que en més d’un 90% dels centres de Catalunya sondejats no es desenvoluparà l’àmbit d’Estadística i Atzar establert al nou currículum aprovat pel Departament d’Educació.
El professorat de matemàtiques reconeix que amb tres hores a la setmana és impossible desenvolupar tots els continguts aprovats per l’Administració i que és l’Estadística i la Probabilitat, la part que mai s’acaba realitzant. També admeten que aquesta no és una pràctica nova d’aquest curs, sinó el sacrifici que fan des de fa ja alguns anys.
Després dels resultats de les PAU dels últims anys, de les proves PISA i de les proves de competències bàsiques fetes pel Departament d’Educació, tots esperàvem augmentar l’assignació horària perquè els alumnes catalans ho necessiten, però la nostra sorpresa ha estat que Catalunya és la comunitat autònoma amb menys hores de matemàtiques de tot l’Estat espanyol.
Quan la consulta fa referència al batxillerat, el resultat és encara més contundent. Gairebé el 100% dels centres no fan els continguts referents a l’Estadística, tot i que està contingut dins del decret de mínims aprovat pel MEC.
Fins i tot aquells centres que tenen la sort de cursar l’assignatura d’Ampliació de Matemàtiques, aquestes hores sempre acaben sent necessàries per reforçar i seguir treballant els continguts mínims.
L’Estadística és una de les parts més importants de les matemàtiques, no només per a aquells que es vulguin dedicar al món tecnològic, sinó també per als qui es dediquin a l’àmbit social del coneixement, on la interpretació i l’anàlisi de les dades es converteix en l’essència del sentit crític de qualsevol ciutadà.
L’APMCM lamenta profundament que s’hagi arribat a aquests extrems, però són conseqüència del poc temps que ens donen per poder treballar amb els alumnes.
Aquells que arriben a treballar l’estadística és perquè deixen de fer altres parts del currículum com la geometria o la resolució de problemes i això, a vegades, provoca alguns desajustos, ja que no en tots els centres es treballen els mateixos continguts.
Així, l’APMCM està estudiant demanar a la totalitat dels centres que sigui l’Estadística, la part del currículum que no es faci de manera conjunta a tot Catalunya fins que el Departament d’Educació no augmenti l’assignació horària a les Matemàtiques en els cursos de l’ensenyament secundari, de manera que s’arribi com a mínim a les quatre hores per setmana en tots els cursos de l’ESO, a cinc hores per setmana en el batxillerat científic i tecnològic, i a quatre hores per setmana en el batxillerat de ciències socials.
El professorat de matemàtiques reconeix que amb tres hores a la setmana és impossible desenvolupar tots els continguts aprovats per l’Administració i que és l’Estadística i la Probabilitat, la part que mai s’acaba realitzant. També admeten que aquesta no és una pràctica nova d’aquest curs, sinó el sacrifici que fan des de fa ja alguns anys.
Després dels resultats de les PAU dels últims anys, de les proves PISA i de les proves de competències bàsiques fetes pel Departament d’Educació, tots esperàvem augmentar l’assignació horària perquè els alumnes catalans ho necessiten, però la nostra sorpresa ha estat que Catalunya és la comunitat autònoma amb menys hores de matemàtiques de tot l’Estat espanyol.
Quan la consulta fa referència al batxillerat, el resultat és encara més contundent. Gairebé el 100% dels centres no fan els continguts referents a l’Estadística, tot i que està contingut dins del decret de mínims aprovat pel MEC.
Fins i tot aquells centres que tenen la sort de cursar l’assignatura d’Ampliació de Matemàtiques, aquestes hores sempre acaben sent necessàries per reforçar i seguir treballant els continguts mínims.
L’Estadística és una de les parts més importants de les matemàtiques, no només per a aquells que es vulguin dedicar al món tecnològic, sinó també per als qui es dediquin a l’àmbit social del coneixement, on la interpretació i l’anàlisi de les dades es converteix en l’essència del sentit crític de qualsevol ciutadà.
L’APMCM lamenta profundament que s’hagi arribat a aquests extrems, però són conseqüència del poc temps que ens donen per poder treballar amb els alumnes.
Aquells que arriben a treballar l’estadística és perquè deixen de fer altres parts del currículum com la geometria o la resolució de problemes i això, a vegades, provoca alguns desajustos, ja que no en tots els centres es treballen els mateixos continguts.
Així, l’APMCM està estudiant demanar a la totalitat dels centres que sigui l’Estadística, la part del currículum que no es faci de manera conjunta a tot Catalunya fins que el Departament d’Educació no augmenti l’assignació horària a les Matemàtiques en els cursos de l’ensenyament secundari, de manera que s’arribi com a mínim a les quatre hores per setmana en tots els cursos de l’ESO, a cinc hores per setmana en el batxillerat científic i tecnològic, i a quatre hores per setmana en el batxillerat de ciències socials.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.