Millores ferroviàries i en 40 carreteres aquest estiu
Territori hi destina 370 milions, i les principals actuacions són per acabar la finalitzar l’L9/L10, connectar les línies del Vallès i Baix Llobregat i per fer l’Eix Diagonal viari i transformar la C-245
El govern està executant aquest estiu una quarantena d’actuacions la xarxa viària, la ferroviària i per ampliar i millorar el sistema de transport públic en les que hi invertirà fins a 370 milions. Els principals treballs per encàrrec del Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori són la represa de les obres d’excavació del túnel al tram central de l’L9/L10 –67,3 milions–, que és l’obra civil més important fet a Catalunya els darrers vint anys, i la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC).
Actualment la tuneladora del la l’L9 ja ha perforat més de 280 metres, se situa a uns 50 metres de la futura estació de Manuel Girona i es dirigeix cap a la de Lesseps, amb una mitjana d’excavació d’uns 7 metres al dia i amb l’objectiu de perforar 4 quilòmetres. I la connexió de les línies del Vallès i l’Anoia té una previsió de 14 mesos i, després de les cales que s’estan fent al terreny, al setembre s’iniciarà la prolongació de quatre quilòmetres del túnel entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia. L’obra inclou construir tres noves estacions i la remodelació de dues existents.
Xarxa viària
De la quarantena d’actuacions que està duent a terme a la xarxa viària, la principal és la millora de la seguretat i la funcionalitat de l’Eix Diagonal entre Vilafranca del Penedès i Igualada. Aquesta obra inclou actuacions valorades en 79 milions, amb la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores, per a facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals. Els treballs, dividits en cinc trams, van començar la tardor passada i han de durar dos anys. L’altra gran obra que suposa més inversió –4 milions– és la transformació de la C-245 entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat, que inclou la construcció d’un carril bus i una via ciclista i que ha d’estar enllestida a la tardor.
També es fan altres obres a la C-17 al Vallès Oriental i Osona; el nou enllaç d’Igualada a la ronda sud; la variant d’Anglès; la remodelació de la travessera de la C-31 a Cunit; la variant d’Artesa de Segre; i el condicionament de la TV-3408 i TV-3406 a Sant Carles de la Ràpita. També acabarà les dotze obres de ferms sostenibles d’enguany per reduir la petjada de carboni en 125 quilòmetres de carreteres.