L’AVE de Figueres a Madrid queda suspès cinc hores per un robatori de cable
La sostracció de 600 metres de cable es va produir a tocar de l’Arboç i la incidència va afectar 7.200 viatgers
Els Mossos han detingut un home pels fets
La circulació de trens d’alta velocitat va quedar ahir afectada entre Figueres i Madrid pel robatori de 600 metres de fibra òptica entre l’Arboç i la Pobla de Montornès. Els Mossos van detenir un home de 19 anys presumptament relacionat amb aquesta sostracció, que va tenir com a conseqüència la interrupció del servei durant prop de cinc hores i una afectació a 7.200 viatgers, que no van tenir cap servei alternatiu amb autocar.
Renfe va informar, poc abans de les set del matí, d’una “incidència per actes vandàlics” que impedia la circulació de l’AVE entre Figueres i Madrid. Segons el portaveu d’Adif, Dani Martínez, “cap a les 2.30 h s’han detectat afectacions a les comunicacions, senyalització, detectors de caigudes d’objectes i altres dispositius de seguretat entre l’Arboç i Figueres”. Tècnics de la companyia que es van desplaçar a diferents punts del trajecte van observar diversos talls de cable de fibra òptica en les dues vies en un tram d’uns 200 metres de longitud entre l’Arboç i la Pobla de Montornès. Segons les primeres estimacions, s’haurien robat uns 600 metres de cable de fibra òptica i de senyalització. Adif, responsable de la infraestructura, va destacar la “gravetat” dels danys i les complexes tasques de reposició de les instal·lacions malmeses.
El robatori va obligar a aturar la circulació i els usuaris de l’alta velocitat van haver de viatjar de Figueres a Girona en rodalies. Quan faltaven uns cinc minuts per a dos quarts de nou del matí es va restablir la circulació entre Madrid, Saragossa i el Camp de Tarragona, amb la sortida de trens de Renfe i Ouigo. Els passatgers afectats van lamentar la incertesa de la situació i el risc de perdre avions en el cas dels que viatjaven a Madrid. La circulació es va reprendre totalment –el tram entre Figueres i el Camp de Tarragona és el que més estona va estar tallat– cap a dos quarts de dotze del matí. El sabotatge va obligar a suspendre 22 circulacions de Renfe, i al llarg del matí es van posar en marxa trens especials entre Madrid i el Camp de Tarragona i entre Barcelona i València per la via convencional. L’altre operador d’alta velocitat, Ouigo, va tenir afectacions en sis trajectes.
Durant el matí es van produir retards a causa de les restriccions de velocitat, ja que els sistemes no van quedar normalitzats, sobretot al voltant de l’Arboç, per la complexitat de les reparacions a causa dels greus danys, segons Adif. Segons Renfe, no es va poder habilitar un servei alternatiu per carretera “per la logística pròpia de les companyies d’autocars”, i els viatgers que no van demanar la devolució del bitllet van ser recol·locats en altres trens.