Societat

Comencen les obres de la superilla de l’Eixample, a Barcelona

Es crearan quatre eixos verds als carrers Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell

Els vianants guanyaran 58.000 metres quadrats d’espai, incloses quatre noves places

Avui han començat les obres de la Superilla de l’Eixample, uns treballs que serviran per implantar els quatre eixos verds de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, així com quatre places. Aquestes es crearan als encreuaments de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados. Es tracta d’una actuació que suposarà un guany de 58.000 m2 d’espai públic per als vianants i la multiplicació per 12 del verd dels carrers, segons el consistori. Les places tindran, a més de vegetació, paviments permeables, i el joc tindrà un paper protagonista. Pel que fa als materials, hi haurà dos paviments que s’associen al pas de vianants: un nou panot més sostenible i amb el mateix disseny actual per a les façanes i encreuaments, i el granit per a la resta de l’espai.

Cap a finals d’agost les obres comportaran canvis destacats en la mobilitat local. En moltes cruïlles no es permetrà que els vehicles continuïn dos trams seguits pels nous eixos verds i hauran de girar a cada illa. Les futures places ja no es podran creuar com fins ara, sinó que els vehicles també es veuran obligats a girar. Durant les obres sempre quedarà garantit un carril pels veïns, serveis i bicicletes, així com per vehicles d’emergència, i també vorera lliure pels vianants. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment i no hi haurà cap afectació al transport públic.

Als carrers del Consell de Cent i de Girona es retirarà el carril bici per tal d’avançar en el model de mobilitat final dels dos eixos, on serà possible el pas de bicicletes en convivència amb els vianants, que tindran prioritat. Tot i que les bicicletes podran continuar anant pel tram central de tots dos carrers, els carrils bici alternatius seran els de València i Gran Via en el cas de Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris en el cas de Girona.

La salut, prioritària

La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha explicat que la voluntat del projecte passa per “recuperar un model que prioritzi la salut” i que faci de la ciutat un lloc més “confortable per viure-hi”. També ha aprofitat per demanar a la Generalitat i l’Estat que “facin els deures” a l’hora de reforçar tot el transport públic per oferir a la gent el servei “que mereix”.

Tal com ha explicat la tinenta d’alcaldia, les intervencions responen a un nou model que posa “al centre els reptes del segle XXI”. En aquest sentit, ha remarcat que es tracta d’unes obres “molt importants” que es duran a terme en un espai rellevant per marcar “un abans i un després en la manera de fer ciutat”. “No és saludable que pel centre de la ciutat passin cada dia 350.000 cotxes i que l’espai públic estigui col·lapsat per aquests vehicles, ocupant entre un 60% i 70%”, ha reblat. Per això, ha insistit en la necessitat d’abordar els reptes de sostenibilitat i emergència climàtica, transformant els carrers amb materials diferents. “Que pugui ser un refugi de futur i l’estiu que ve sigui diferent, més habitable, més verd, amb més aigua i més ombra”, ha afegit. De fet, Sanz ha apuntat que aquest tipus de canvis també s’estan produint en altres barris de la ciutat perquè la gent “vulgui viure en ella”.

En els primers quatre eixos verds i quatre places, l’Ajuntament hi destinarà un pressupost de 52,7 milions d’euros –48,2 milions per als eixos i 4,5 per a les places –, finançat en part amb recursos dels fons europeus Next Generation.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.