Hi ha el doble d’alumnes amb necessitats especials
A la demarcació comencen el curs un total de 128.624 alumnes, gairebé un 2,8% menys que l’any passat
Primer curs sense separació de sexes a les escoles privades Bell-lloc i Les Alzines
Un total de 128.624 alumnes han començat el curs escolar a les comarques gironines, un 2,79% menys dels que hi havia l’any passat (132.318). La davallada s’explica sobretot per una caiguda de la natalitat. Hi ha 590 centres educatius: 494 de públics i 96 de privats. El director dels serveis territorials a la demarcació, Adam Manyé, destaca d’aquest curs el doble de casos amb necessitats educatives especials a infantil 3 i primer d’ESO. Per Manyé això permet “dibuixar una fotografia més real” del que viuen els centres, perquè es poden destinar els recursos necessaris a la integració d’aquest alumnat i garantir-ne l’escolarització.
És el primer curs en què les escoles privades Bell-lloc i Les Alzines tindran nens i nenes en una mateixa aula. Fins ara, un centre era exclusivament per a nens i l’altre per a nenes. Per adaptar-se a la nova normativa, però, han decidit “canviar el seu projecte pedagògic” i Manyé va celebrar que aquests canvis ja siguin una realitat. Tot i no tenir dades concretes dels percentatges, el director territorial va assenyalar que són xifres significatives i no purament testimonials.
El portaveu d’Educació a Girona va recordar que altres centres de Catalunya havien anunciat que també s’adaptarien a la nova normativa, però a la pràctica no ho han acabat fent. Per això, va celebrar que a Girona hi hagi el compromís ferm per aconseguir aquesta “igualtat d’oportunitats”. “La separació per sexes no tenia sentit des del punt de vista pedagògic”, hi va afegir Adam Manyé. També va destacar la incorporació de “tretze escoles sota el paraigua de la ruralitat” amb l’educació infantil de primer cicle. Són les dels municipis de Bellcaire d’Empordà, Cabanes, Castellfollit de la Roca, Esponellà, Fortià, Lladó, Maçanet de Cabrenys, Palau de Santa Eulàlia, Planoles, Portbou, Sant Miquel de Fluvià, Vall-llobrega i Vilamalla. Set continuen el pla pilot del 2016/2017 i les altres sis són noves. Quant a l’educació inclusiva, hi ha 87 aules d’acollida en centres públics i vuit aules d’acollida en centres privats.
LA XIFRA
Cicles formatius estratègics
De l’oferta de cicles formatius, Manyé fa èmfasi en “l’augment i la racionalització” i “els cursos de formació i inserció de l’alumnat més vulnerable”. Destaca el grau mitjà de conducció de vehicles de transport per carretera a Montilivi; “els empresaris ens reclamen conductors”. I hi afegeix el de grau superior de ramaderia i assistència en sanitat animal a l’institut La Garrotxa, els cursos d’especialització d’intel·ligència artificial i big data a l’institut de Palamós, i el de manteniment de vehicles híbrids i elèctrics a l’institut Narcís Monturiol. “Són camps estratègics i de branques que no cobríem”.