Sorpresa perquè l'enllaç entre l'AP-7 i l'A-2 es queda a mitges
Alcaldes i alcaldesses del Vallès i el Baix Llobregat reiteren la importància econòmica de l'obra i no entenen els motius de Foment per no recuperar-la
Continuaran reivindicant que s'acabi l'enllaç
Segona galleda d'aigua freda en dos mesos pels alcaldes vallesans i del Baix Llobregat que havien posat l'esperança en què l'enllaç entre l'A-2 i l'AP-7 a Castellbisbal seria una de les infraestructures que el Ministeri de Foment rescataria de la tisorada de 6.400 milions que va decretar al juliol per al pressupost del 2011. Al final n'ha quedat exclosa per segona vegada, un fet que ha provocat una barreja de sensacions entre la sorpresa, la lamentació, la indignació i la necessitat de moltes explicacions quan és una obra reivindicada des del 1998. Més que res, i en això coincideixen gairebé tots els alcaldes i alcaldesses consultats, perquè les obres estaven en un estat molt avançat.
La primera retallada anunciada al juliol va provocar que vuit municipis (Terrassa, Castellbisbal, Rubí, Sant Cugat del Vallès, el Papiol, Pallejà, Corbera i Sant Andreu de la Barca) fessin una declaració conjunta firmada defensant la necessitat de continuar l'obra per motius econòmics i la por de la deslocalització d'empreses, i demanaven la intermediació del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, que va qualificar l'aturada de l'obra “d'una catàstrofe” per a l'economia del Vallès i el Baix Llobregat. Ahir, Nadal es reafirmava en aquesta sentència, però matisava que la retallada fa un mes era molt negativa per a Catalunya, però “ara recuperem nou obres importants i avui –va dir– no li vull posar cap però”.
L'alcaldessa de Castellbisbal, Dolors Conde, explicava que no tenia “sentit” aturar les obres “tal com estan d'avançades” i es mostrava dolguda: “No entenc els criteris que han seguit”, recordant que altres com la de Montblanc “en la mateixa situació sí que les han reprès” i aquesta “afecta tot Catalunya”.
L'alcaldessa de Rubí, Carme Garcia, va lamentar que “el ministeri la descarti com a inversió prioritària”, però va assegurar: “Continuarem reivindicant” la importància de les obres perquè el govern central la descongeli. Com també va fer l'alcalde de Terrassa, Pere Navarro, es va mostrar satisfeta perquè el quart cinturó entre Olesa i Viladecavalls tingui finançament garantit, tot i que, com reconeixia Navarro, “no n'havia quedat exclòs, però sí que anava al ralentí”.
Joan Recasens, alcalde accidental de Sant Cugat reiterava els arguments econòmics, assegurant que “cal reclamar que es faci i amb urgència”. Pel convergent, “la manera de fer del ministeri en tot plegat ha generat molta desconfiança”.
El primer tinent d'alcalde de Sant Andreu de la Barca, Luis Felipe Nieto, també estava “sorprès” i “enutjat” per la suspensió de l'obra. Nieto considera que aquesta és una connexió “fonamental” per evitar la “tremenda congestió” que cada matí es viu entre Sant Andreu de la Barca i Pallejà de vehicles que volen entrar a Barcelona. La repercussió de la suspensió d'aquesta obra és també greu en l'àmbit econòmic perquè hi ha empreses que, segons Nieto, estan esperant a instal·lar-se a la zona en cas que es faci la connexió i que ara possiblement optaran per un altre emplaçament. La sorpresa és encara major quan pensen en l'estat en què es troben les obres. “El més complicat ja està fet, que és col·locar els pilars per travessar el riu entre Sant Andreu de la Barca i Castellbisbal. Només cal rematar l'obra”. Els alcaldes accidentals de Pallejà i Corbera van declinar fer valoracions al·legant desconeixement del tema.