Demostració d’unitat amb el hub de les Tres Xemeneies per reflotar el Besòs
L’aprovació del PDU a Badalona i Sant Adrià dona el tret de sortida per completar el Catalunya Media City el 2030
El Catalunya Media City, el projecte del hub audiovisual de les Tres Xemeneies, pot començar a passar de les paraules als fets a partir de la setmana vinent, quan els ajuntaments de Sant Adrià de Besòs, dilluns, i Badalona, dimarts, aprovin el Pla Director Urbanístic (PDU) del sector. Les administracions implicades han fet aquest divendres un acte conjunt per mostrar unitat al voltant de les Tres Xemeneies i presentar el projecte com el gran motor transformador econòmic i social de la pròxima dècada a Catalunya. Per al territori, la iniciativa vol ser també un pas definitiu per erradicar vulnerabilitats a l’extrem nord de Barcelona i fer reflotar econòmicament les ciutats del Besòs. Segons el govern, hub podria ser una realitat el 2030.
“Ja tocava”, ha exclamat l’alcalde de Badalona, Rubén Guijarro, en veure que l’ambiciós projecte de transformació digital i tecnològica és cada vegada més a prop de convertir-se en una realitat: “En aquest costat del Besòs portem molt de temps reclamant el nostre paper al país”.
I és que l’extrem nord de Barcelona ha estat històricament infradotada de projectes d’aquesta magnitud, en benefici del Llobregat. Així ho ha reconegut el mateix president del govern, Pere Aragonès, que afirma que el hub de les Tres Xemeneies tindrà ara un impacte “molt immediat” a la ribera del Besòs.
El projecte, apunta el vicepresident, Jordi Puigneró, servirà per “erradica vulnerabilitats, econòmiques, socials i residencials” a l’àmbit del Besòs. “Estem alineats i creiem en l’oportunitat que ens pot donar aquest hub”, afegeix l’alcaldessa de Sant Adrià de Besòs, Filo Cañete.
Totes les autoritats han coincidit a destacar la importància de “la foto” que s’han fet plegats abans d’inciar l’acte, amb les Tres Xemeneies al fons, com a prova tangible del consens que genera el projecte. “És important pel que pot suposar per a l’activitat econòmica o la transferència de coneixement”, apunta Cañete.
Des de Badalona, Guijarro ho veu com una oportunitat de futur per a les ciutats i a Barcelona, el tinent d’alcalde de Cultura, Jordi Martí, aplaudeix que la temàtica del hub de les Tres Xemeneies: “Barcelona és la capital del sud d’Europa en tecnologia i audiovisual i apostar-hi és la millor manera de dir al món que som aquí”.
En aquest sentit, el vicepresident Puigneró ha situat les Tres Xemeneies com a símbol de la nova era digital: “Hem de ser els que lideren les transformacions, no el que recullen els canvis que altres han impulsat”. Puigneró diu que la ‘nova’ llum que fabricaran les Tres Xemeneies “il·luminaran” les oportunitats del segle XXI.
El camí, però, s’augura llarg. La consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha assenyalat l’horitzó del 2030, si bé la intenció és que el projecte es pugui anar completant per fases per tal que la ciutadania en pugui començar a notar alguns dels seus efectes abans d’aquesta data.