mobilitat
transport públic
Renfe anuncia la compra de 101 trens per a Rodalies
La companyia preveu signar en les properes setmanes els contractes amb els fabricants Stadler, Alstom i CAF
La companyia ferroviària Renfe va anunciar ahir que, abans d’acabar l’any, signarà els contractes de compra de 101 trens nous per a les xarxes catalanes de Rodalies i mitjana distància després que el govern espanyol li ha permès augmentar en 879,3 milions el límit de deute per a enguany. En el reial decret publicat al BOE el 19 d’octubre passat, de mesures de protecció dels consumidors d’energia i de contribució a la reducció del consum de gas natural, el govern espanyol incloïa l’autorització d’augmentar el sostre de deute de Renfe per tal d’abordar “amb la urgència requerida decisions en matèria d’inversió pública en material rodant”. L’objectiu de l’autorització és, segons el decret, “garantir l’homogeneïtat en el dret a la mobilitat i el seu nivell de qualitat que es presta a tot el territori de l’Estat”. Ahir, la companyia anunciava que ha iniciat les converses amb els fabricants ferroviaris i preveu signar els contractes de compra en les properes setmanes. Renfe comprarà 69 combois de gran capacitat per a Rodalies –fabricats per Stadler i Alstom– i 32 per als serveis regionals (de mitjana distància) –fabricats per CAF.
La companyia emmarca la compra dels trens per a Rodalies de Catalunya en el pla de renovació general de la flota ferroviària de tot l’Estat, que preveu la compra de 519 combois nous amb una inversió global de 5.400 milions.
LA XIFRA
Adquisició sense signar el contracte programa
Després d’un llarg estira-i-arronsa entre el Ministeri de Transport i Renfe amb el govern català per la signatura del nou contracte programa, finalment l’executiu de Pedro Sánchez ha acceptat renovar la flota de trens que operen a Catalunya encara que no s’hagi signat el nou contracte amb la Generalitat. La ministra Raquel Sánchez i el president de Renfe, Isaías Táboas, condicionaven la compra a la signatura d’un contracte nou que el govern català es nega a tancar fins que no hi hagi un acord per al traspàs efectiu de Rodalies a la Generalitat. Així ho va assegurar l’exvicepresident Jordi Puigneró des de la conselleria de Territori i ho ha reafirmat recentment el nou conseller del ram, Juli Fernàndez. El govern vol el traspàs integral de trens i infraestructures.