Infraestructures i serveis

TRÀNSIT

MESURES CONTRA LA CONGESTIÓ

Límit de 100 Km/h a l’AP-7 al Vallès i al Baix Ebre

La velocitat del carril dret de l’autopista a l’altura de Girona es limita a 80 per a sortides i entrades

Un radar controlarà el límit de 120 Km/h al tram d’Altafulla a Constantí

Finalment, el Servei Català de Trànsit (SCT) i la secretaria d’Infraestructures del Ministeri de Transports s’han posat d’acord en la limitació de velocitat en trams de l’autopista AP-7 per reduir congestions habituals i accidentalitat sobrevinguda des de l’aixecament dels peatges. La velocitat de circulació per aquesta via de gran capacitat es reduirà a 100 Km/h en els trams del Vallès i el Baix Ebre.

Al Vallès el tram afectat per la nova limitació és el tronc central de la via, que va des de l’enllaç de l’autopista amb la B-23 al Papiol fins a l’enllaç amb la C-33 a Montornès del Vallès i Mollet, un tram que corre paral·lel a la B-30. En paraules del secretari d’Infraestructures del ministeri, Xavier Flores, s’hi farà una reducció “de manera homogènia” i s’hi instal·laran radars de control de velocitat.

El SCT, però, avança que en moments puntuals la reducció de la velocitat permesa podrà ser major per reduir les congestions. Es tracta del tram de l’AP-7 catalana amb més volum de trànsit i des de l’aixecament dels peatges hi passen diàriament de 130.000 a 140.000 vehicles.

L’altre tram important on la velocitat es limitarà a 100 Km/h és el del Baix Ebre, des del nucli de Calafat (l’Ametlla de Mar) fins a l’Ampolla, un tram amb només dos carrils de circulació i on el ministeri planeja la construcció d’un tercer carril tenint en compte que, per la zona del Golf de Sant Jordi, l’AP-7 és l’única via de gran capacitat –l’autovia A-7 del Tarragonès i el Baix Camp només arriba fins a l’Hospitalet de l’Infant.

Al tram de l’AP-7 al Tarragonès no es canviarà el límit de velocitat; però, en canvi, es controlarà amb radars el trànsit en sentit sud entre Altafulla i Constantí per evitar que se superi la limitació de 120 Km/h. Tenint en compte que és un tram amb pendent i que registra una alta accidentalitat, el radar de tram servirà per veure “si realment es poden controlar els 120 Km/h actuals”, en paraules de Ramon Lamiel, director del SCT.

L’últim terme, a la ronda de Girona de l’autopista es limitarà a 80 la velocitat de circulació pel carril de la dreta, que s’especialitzarà a les entrades i sortides a la ciutat mentre que es destinaran els altres tres carrils al trànsit passant. La limitació a 80 del carril de la dreta s’habilitarà entre Fornells de la Selva i Cervià de Ter.

Són mesures que afectaran 83 quilòmetres de via entre els quatre trams. Tot i que el Servei Català de Trànsit volia limitar velocitat en altres trams també amb problemes de congestió i accidentalitat com el de la Roca del Vallès a Sant Celoni, Lamiel reconeixia ahir que han prioritzat els punts en què hi havia acord entre les dues administracions perquè, des de la fi dels peatges, calien accions “immediates”.

LA FRASE

Permetrà actuar on es concentren més víctimes però també millorarà les congestions
Ramon Lamiel
director del Servei Català de Trànsit

Implementació de mesures d’aquí a un parell de mesos

No hi ha data per implementar aquests nous límits de velocitat per trams, però la previsió és posar-los en marxa d’aquí a dos mesos. Els responsables del SCT i el ministeri es reuniran periòdicament per analitzar el funcionament de les mesures i decidir si cal implementar-ne de noves. Per exemple, Lamiel va valorar positivament el servei de grues que s’ha posat en funcionament en determinats punts des de la gratuïtat de la via. Permet una actuació més ràpida en cas d’accidents per reobrir carrils i millorar la fluïdesa del trànsit en menys temps. Les mesures de xoc per fer front a la congestió i l’accidentalitat són una solució d’urgència per a unes autopistes –sobretot l’AP-7 pel seu volum de trànsit però també l’AP-2– que tenen gairebé la mateixa estructura i configuració que quan van ser construïdes.

El ministeri ha començat els tràmits d’estudis i redacció de projectes per construir catorze nous enllaços a les dues autopistes i ampliar carrils en alguns trams. Des del final dels peatges, el trànsit a l’AP-7 s’han incrementat un 40%, un 30% en el cas dels camions. L’accidentalitat amb víctimes ha crescut un 11% i s’han repetit regularment els episodis de retencions. En aquest sentit, la congestió associada als accidents ha crescut un 98%.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.