L’obra del nou túnel de FGC de plaça Espanya a Gràcia començarà a l’estiu
La nova L8 es farà amb tuneladora i tindrà estacions a Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia
Tots els trens arribaran fins a Gràcia com un metro
El govern posa en marxa l’obra per allargar l’L8 de Ferrocarrils (FGC) del Baix Llobregat-Anoia des de plaça Espanya fins a l’estació de Gràcia de Barcelona. Es farà amb el mètode més segur de tuneladora, però amb un termini ampli de construcció –cinc anys l’obra civil del túnel i de les noves estacions i algun més per a l’adequació de vies i estacions– de manera que està previst que entri en servei entre el 2029 i el 2030.
La de plaça Espanya deixarà de ser l’estació terminal i tots els trens arribaran fins a Gràcia a través de les noves estacions d’Hospital Clínic i Francesc Macià de manera que la línia farà de metro amb un temps estimat de set minuts per una zona de l’Eixample –al voltant de l’eix del carrer Urgell– on avui no hi ha servei de metro entre mar i muntanya. L’estació d’Hospital Clínic se situarà a l’altura del carrer Rosselló mentre que la de Francesc Macià serà a tocar de la plaça.
58 mesos de perforació
El projecte es presentava i es posava a licitació ahir amb un termini d’execució de 58 mesos i suposa una inversió de 320 milions per l’obra civil, que està previst que comenci a l’estiu i s’allargui fins al 2028 –l’obra global costarà 430 milions quan s’adjudiqui l’adequació de vies, catenàries i estacions en el futur–. L’obra civil inclou la perforació del túnel de 10,2 m de diàmetre des de Gran Via fins a Gràcia, la construcció dels pous de les futures estacions d’Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia i l’ampliació de l’estació de plaça Espanya. La impossibilitat de perforar des del gran intercanviador de plaça Espanya obligarà a construir en mina un tram inicial de túnel des de l’estació de FGC fins a la Gran Via. El pou d’atac de la tuneladora s’obrirà al davant del centre comercial Arenas i s’excavarà una galeria per sota del carrer Llançà per extreure pel parc Joan Miró les terres que perforarà la tuneladora.
El túnel passarà a plaça Espanya per sobre de l’L3 del metro i, immediatament, descendirà de cota per continuar per sota de l’L1 al llarg de la Gran Via i continuar a força profunditat per pujar pel carrer Urgell per sota dels túnels de rodalies a l’altura de l’avinguda Roma, del túnel del TAV a Provença i del gran dipòsit d’aigua pluvial abans d’arribar a Hospital Clínic, on també creuarà per sota de l’L5. D’aquí anirà pujant de cota en el traçat restant cap a Francesc Macià i Gràcia –la major profunditat seran 52 metres sota el subsol de Gràcia–. El Departament de Territori preveu fer 13.523 inspeccions estructurals en habitatges i locals situats en l’eix del traçat.
Quan entri en servei, la nova L8, que ja connecta amb l’L1 i L3 del metro a plaça Espanya, intercanviarà amb l’L5 del metro a Hospital Clínic, amb el tramvia a Francesc Macià i amb els Ferrocarrils del Vallès a Gràcia.
Es preveu que la major demanda d’aquests nous 4 quilòmetres de línia sigui de barcelonins que la utilitzaran com un metro i, en segon terme, la dels usuaris del Baix Llobregat. Avui la línia del Llobregat-Anoia té 23 milions de viatges anuals amb 41 estacions i 99 Km, i es preveu que el perllongament fins a Gràcia incrementi en 19,5 els milions de viatges, uns 70.000 diaris.
Trens en estudi al Pirineu, l’Ebre, el Bages i la Costa Brava
El govern adjudica avui els estudis de viabilitat de trens tramvia a les Terres de l’Ebre, el Bages i la Costa Brava, a més d’una línia ferroviària d’Escaldes i Andorra a la Seu i a Alp per connectar amb l’existent de Ripoll a Puigcerdà. Els trens tramvia de l’Ebre i la Costa Brava haurien de tenir una freqüència inferior als 15 minuts; el primer uniria Roquetes-Tortosa amb l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar (41 Km.) i connectaria a l’Aldea amb els trens de València-Barcelona. El gironí (144 Km) connectaria els municipis de les Gavarres amb l’aeroport i, en un segon ramal, amb Girona, Banyoles i Olot tot garantint l’accés a Santa Eugènia, Fontajau i Montilivi. El tren tramvia del Bages (38 Km) connectaria amb dos ramals Manresa amb Sallent (possible segona fase cap a Berga) i Súria i donaria accés al Nou Congost i Sant Joan de Vilatorrada. El tren pirinenc (57 Km) connectaria amb l’R3, que s’hauria de reformar d’ Alp a Ripoll.