El govern adjudica estudis per crear noves línies de tren-tramvia a la Seu, la Costa Brava, el Bages i les Terres de l’Ebre
En el cas del Pirineu, l’informe ha de valorar la connexió amb Barcelona, convertint l’estació d’Alp en una ròtula ferroviària
El projecte al sud del país connectaria Roquetes-Tortosa amb l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar
El Departament de Territori ha adjudicat quatre estudis de factibilitat per a valorar noves línies de tren que connecti la Seu d’Urgell i Andorra i diverses poblacions de la Costa Brava, les Terres de l’Ebre i el Bages.
La nova línia de tren-tramvia de la Costa Brava, la intenció és que connecti, amb una freqüència inferior als 15 minuts, els municipis que envolten el massís de les Gavarres i tingui dos ramals principals: un de connexió amb l’aeroport de Girona i un altre que connecti Girona-Banyoles-Olot. També caldrà resoldre l’enllaç interurbà del sistema urbà Girona-Sarrià de Ter, passant per Santa Eugènia, Fontajau i Montilivi. El recorregut tindrà una longitud aproximada de 144 quilòmetres.
Pirineu
En el cas del projecte del Pirineu, Territori, a través de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), ha adjudicat la redacció de l’estudi de factibilitat d’una línia ferroviària que enllaci la Seu d’Urgell I Andorra. L’objectiu és analitzar una nova connexió de tren a l’interior de l’Alt Pirineu i, alhora, establir un nou servei ferroviari amb Barcelona, convertint l’estació d’Alp (Cerdanya) en una ròtula amb connexió amb Puigcerdà i Tolosa. La longitud aproximada del nou traçat seria d’uns 57 quilòmetres i per tenir una bona connexió amb la capital catalana caldria, d’una banda, garantir el desdoblament previst de la línia R3 entre Montcada i Vic i, de l’altra, renovar el tram Ripoll-Alp amb nous punts de creuament.
L’estudi, amb un termini de redacció de vuit mesos, s’ha adjudicat a Meta Engineering per un import de 120.000 euros (abans d’IVA) i ha d’incloure una estimació del cost d’execució del projecte, la proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial d’usuaris. Pel que fa al traçat, es contemplaran dos trams: la Seu d’Urgell-Andorra; i la Seu d’Urgell-Alp. Mentre, ja dins el Principat andorrà, la idea seria connectar Sant Julià de Lòria, Andorra la Vella i Escaldes-Engordany.
Bages
El tren-tramvia del Bages tindria dos ramals des de Manresa cap a Súria i cap a Sallent. I en aquesta segona línia s’estudiarà si té viabilitat per arribar fins a Berga.
Nou tren-tramvia a les Terres de l’Ebre
La segona adjudicació es tracta d’analitzar si és factible un nou tren-tramvia a les Terres de l’Ebre. La nova línia connectarà, amb una freqüència inferior als quinze minuts, Roquetes-Tortosa amb l’Aldea, Amposta, la Ràpita i Alcanar. La nova connexió tindrà una longitud estimada de 41 quilòmetres. El document ha de valorar la seva viabilitat i incorporar una estimació del cost del projecte així com una proposta d’explotació del servei i una anàlisi de la demanda potencial. La redacció de l’informe, que s’ha adjudicat a Ayesa Enginyeria i Serveis per un import de 88.200 euros (abans d’IVA), s’ha d’executar en un termini de vuit mesos.
La nova connexió, amb el pas del tren en trams interurbans i tramvia en trams urbans, haurà de preveure tant la intermodalitat com la connexió amb altres serveis ferroviaris a l’estació de l’Aldea per tal que esdevingui una ròtula ferroviària de connexió de les comarques ebrenques amb València, Tarragona i Barcelona. El traçat ha de contemplar dos trams: d’una banda, la connexió Roquetes – Tortosa - l’Aldea, i de l’altra, l’Aldea – Amposta - la Ràpita - Alcanar.