Societat

Famílies nombroses, i sense gaires descomptes

La notícia del lector

Una de les despeses habituals en una família és el transport. En el cas de les famílies nombroses la xifra es dispara. L'Amarah, la Nur i la Salma, les tres filles de l'Elena Vázquez, agafen els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) per anar a l'escola i tornar.
A més, l'Elena utilitza la línia 5 del metro cada dia per anar de Diagonal a l'Hospital de Sant Pau. És a dir, com a mínim gasten 16 targetes T-10 al mes, que, a 7,20 euros cadascuna, fan un total de 115,20 euros.

En el cas de l'Estela Mauri, els tres nens, la Clara, la Maria i el Joan, van a la mateixa escola i això els permet beneficiar-se de l'abonament T-Familiar, perquè tots tres fan el mateix trajecte. És un abonament multipersonal que pot adquirir qualsevol grup de gent, des d'una família fins a un equip de futbol. Permet fer 70 viatges en 30 dies per 43,80 euros, però no se'n poden fer duplicats, per això la T-Familiar la porten els tres nens i l'Estela utilitza la T-10 per anar a la feina i tornar amb autobús.

L'Elena es queixa perquè "no hi ha descomptes per a famílies nombroses i nosaltres ni tan sols podem utilitzar la T-Familiar perquè les nenes van a escoles diferents". De totes maneres, segons l'Estela, "si ho comptes, tampoc no t'estalvies tants diners". Si utilitzessin només les T-10, pagarien 129,60 euros cada mes, però fent servir dues T-Familiar i quatre T-10 en paguen 116,40, és a dir, només s'estalvien 13,20 euros al mes.

Informe al Parlament
Amb l'entrada en vigor del sistema tarifari integrat a l'àrea metropolitana de Barcelona, que permet fer transbordaments entre mitjans de transport de diferents administracions, el Síndic de Greuges de Catalunya va entregar un informe al Parlament en què abordava la situació de les famílies nombroses.

En l'informe s'explica que quan aquest sistema es va implantar, tot i que hi havia "la voluntat de les administracions consorciades de reformar la tarificació social dins la regió metropolitana de Barcelona" per establir un sistema de bonificacions homogeni que inclogués des de gent gran fins a famílies nombroses, passant per persones amb discapacitat i altres col·lectius, "es constataven també discrepàncies quant a la gestió, al finançament i als criteris d'homogeneïtzació".

Sense connexió
Justament per aquestes discrepàncies, els bitllets amb bonificació social que tenien algunes companyies es van mantenir, però no permeten fer la connexió amb altres mitjans de transport. Existeix, per exemple, un abonament mensual exclusiu per a FGC que permet fer 50 viatges en 30 dies dins de la primera corona per 22,35 euros.

Si les filles de l'Elena l'utilitzessin, la seva família s'estalviaria gairebé 20 euros al mes, i si ho fessin els fills de l'Estela, s'estalviarien poc més de 6 euros, però en els dos casos perdrien la possibilitat de fer transbordament gratuït. Per això l'informe del Síndic afirma que "el fet que el sistema tarifari integrat no ofereixi bonificacions per a col·lectius amb necessitats específiques és una mancança que cal mirar de corregir".

Aquesta informació ha estat elaborada gràcies a la col·laboració d'Elena Vázquez i Estela Mauri.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.