Senyals viaris per evitar accidents amb animals
La Diputació n’instal·la en tres de les carreteres amb més accidentalitat
El Servei de Xarxa Viària de la Diputació ha posat en marxa un pla pilot per reforçar la senyalització nocturna en carreteres de la seva titularitat on s’ha incrementat el nombre d’accidents de vehicles amb fauna salvatge en els últims anys. Ja s’han instal·lat senyals lluminosos amb cartells LED, més visibles per als conductors a la nit, i que funcionen amb un temporitzador d’encesa horària mensual. D’aquesta manera, se’n pot regular el funcionament en funció de l’hora i l’època de l’any en què, tal com s’ha estudiat prèviament, hi ha més probabilitat de col·lisions. Com a mesura preventiva, també es limitarà en aquests trams la velocitat màxima a 50 quilòmetres per hora.
El pla pilot ha prioritzat la instal·lació en punts concrets de tres vies: la GIV-5313 a Canet d’Adri (Gironès), la GIV-6217 de Torroella de Fluvià a Sant Pere Pescador (Alt Empordà), i la GIV-6502 a la platja de Pals (Baix Empordà). Segons l’informe previ realitzat, aquests eren trams de pas habitual de fauna i s’hi ha detectat un índex d’accidentalitat més elevat amb animals salvatges.
“La seguretat a la nostra xarxa viària és prioritària i estem convençuts que aquest pla pilot contribuirà a reduir aquests accidents que, a vegades, són difícilment evitables, perquè els senglars o qualsevol animal en llibertat de grans dimensions apareixen a la calçada de cop i volta, de manera imprevisible, sobretot de nit”, destaca el diputat de Xarxa Viària, Jordi Xargay, que no ha descartat ampliar aquesta mesura a més carreteres en un futur. L’actuació ha tingut un cost de 34.122 euros (IVA inclòs).
La mesura complementa la senyalització habitual instal·lada a les carreteres de la xarxa viària de la Diputació per alertar de la presència d’animals salvatges. En l’actualitat, hi ha un total de 265 quilòmetres senyalitzats a les comarques gironines.
Els accidents amb animals salvatges són una molt petita part dels accidents amb víctimes i habitualment són de poca gravetat, però comporten mobilitzar molts recursos, sobretot per als conductors dels vehicles, que han d’assumir els costos de la reparació perquè la legislació els considera sovint responsables dels atropellaments.