Lloret manté que no rebrà cap camió de deixalles que provingui de Solius
Això obliga a l’Agència de Residus de Catalunya a buscar una alternativa per dipositar les escombraries
L’Ajuntament de Lloret de Mar insisteix en què no rebrà cap camió de les deixalles que provinguin de Solius després que aquest dilluns s’hagi efectuat el seu tancament. Això obliga a l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) a buscar una alternativa per dipositar les escombraries que preveien repartir entre els abocadors de Lloret i Vacarisses. L’alcalde, Jaume Dulsat, assegura que el municipi “no té vocació” de tractar els residus de bona part de la demarcació i per això demana que busquin altres solucions i n’excloguin Lloret. En paral·lel, aquest dilluns al matí dotze associacions de veïns i l’entitat SOS Lloret han escenificat el rebuig a la mesura de l’ARC signant un manifest conjunt.
Des d’aquest dilluns quinze municipis del Baix Empordà i el Gironès ja no poden portar les deixalles a l’abocador de Solius (Baix Empordà). El director de l’Agència de Residus de Catalunya (ARC), Isaac Peraire, ha destacat que es tracta d’un “dia històric” perquè han donat resposta a una de les principals reivindicacions dels veïns de la zona i l’ARC ha complert amb la sentència judicial que els obligava a clausurar-lo.
Malgrat tot, els veïns de Lloret de Mar no viuen aquest dia amb el mateix estoïcisme que ho poden fer els de Solius. Dotze associacions de veïns conjuntament amb SOS Lloret han escenificat aquest dilluns al matí el rebuig de la decisió de l’ARC de portar una part de les escombraries que fins ara anaven a parar a l’abocador de Solius al de Lloret de Mar.
Consideren que han “complert amb escreix la quota de solidaritat” perquè fa 38 anys que es va obrir aquest abocador municipal. Des d’aleshores, els veïns s’han “malacostumat” a les olors que fan les deixalles descomposant-se i assumint els problemes de salut que poden provocar.
Per altra banda, els veïns critiquen que l’arribada de més camions a l’abocador de Lloret suposaria més trànsit a la carretera C-63, “la setena via amb més accidentalitat”, han recordat els veïns. Per tot això, entenen que hi hagi el tancament de Solius però no comparteixen que les escombraries es portin ara a Lloret.
Lloret no vol “pagar les conseqüències”
L’alcalde del municipi, Jaume Dulsat, s’ha alineat amb les tretze entitats i ha assegurat que els camions “no entraran” a l’abocador de Lloret. El divendres de la setmana passada ja va anunciar que es denegava el permís per tirar-hi 10.000 tones anuals de les deixalles que havien d’anar a Solius.
Dulsat entén el tancament però creu que el seu municipi “no ha de pagar les conseqüències” d’aquesta decisió. El batlle recorda que ja hi ha molts municipis que aboquen les deixalles en aquesta planta i actualment treballen amb unes 95.000 tones d’escombraries a l’any. Abocar-hi les de Solius suposaria entre un i dos camions més al dia.
Això faria que la vida útil de les instal·lacions de Lloret és reduís de forma substancial. De fet, l’alcalde ha recordat que a dia d’avui encara hi ha entre cinc i set anys de vida útil. Quan s’esgoti la capacitat d’aquest abocador, el govern local no vol ampliar-lo perquè ja ha funcionat prou anys.
L’ARC busca alternatives
Això ha obligat a l’agència a buscar alternatives per dipositar els residus que fins ara anaven a Solius. Peraire ha avançat que “temporalment” es portaran a Vacarisses i a una planta de tractament de residus de l’Alt Empordà. Malgrat tot, el director de l’ARC ha recordat que aquesta és una mesura temporal i per això caldrà “buscar una solució definitiva” amb el vistiplau dels ajuntaments afectats.
Els veïns volen tancar Lloret
Per la seva banda, els veïns reclamen a l’Ajuntament de Lloret de Mar que tanqui l’abocador de Lloret de Mar. Asseguren que des del 2018 el contracte de l’abocador està caducat i per això cal procedir al tancament. De moment, les dotze entitats veïnals i SOS Lloret volen parlar amb el consistori per veure com es resol la situació. Per la seva banda, l’alcalde de Lloret de Mar ha anunciat que l’abocador encara no ha arribat al límit de la capacitat i, per tant, es manté el planejament que hi havia fins ara.