Infraestructures i serveis

La comissió de Foment estudia nou alternatives per a l’Aeroport del Prat

Una de les propostes és el projecte de pista sobre el mar presentada aquesta setmana

Sánchez Llibre es mostra convençut que hi haurà consens sobre la solució per a la infraestructura

La comissió d’experts impulsada per la patronal catalana Foment del Treball estudia actualment, cinc mesos després d’haver-se engegat, nou alternatives per ampliar la capacitat de l’Aeroport de Barcelona-El Prat, segons ha explicat aquest dijous el president del grup de treball, Lluís Moreno.

En una roda de premsa que ha tingut lloc dos dies després que un grup de professionals liderats per l’enginyer Joaquim Coello presentés els detalls de la seva proposta –la de crear una pista nova sobre el mar, a 1,5 quilòmetres de la costa– , Moreno ha rebutjat entrar en el detall de les nou alternatives estudiades per aquesta comissió per “no condicionar” el debat.

Sí que ha aclarit que la majoria d’aquestes nou propostes són conegudes i que entre elles s’inclou la plantejada per Coello, que si bé forma part de la comissió esmentada ha presentat el seu projecte de forma independent.

Les nou alternatives, en qualsevol cas, formen part de les possibilitats ja conegudes, que es poden dividir en tres àmbits: estendre la tercera pista, en línia amb el que planteja el gestor aeroportuari, Aena; una pista marina, com planteja el grup liderat per Coello; o canviar l’actual operativa de pistes sense ampliar la infraestructura, fins ara rebutjada per les administracions per les molèsties per sorolls que generaria a veïns de Gavà i Castelldefels.

El president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, ha defensat que “la comissió és més viva que mai” i ha augurat que les conclusions que arribi, que es volen presentar al juliol, seran “el full de ruta” que seguiran les administracions per acordar l’ampliació.

L’acord de pressupostos catalans entre Govern i el grup parlamentari del PSC inclou la creació d’una comissió institucional per abordar l’ampliació que s’ha de crear al llarg del 2023.

Sánchez Llibre ha donat per fet que aquesta comissió no es posarà en marxa fins al setembre, després de les eleccions municipals, de manera que, ha celebrat, podrà arreplegar els fruits del treball impulsat per Foment.

Moreno, que presideix aquest grup de treball, ha explicat que la comissió d’experts ha ampliat els membres dels 25 inicials als actuals 42.

Ha relatat a més l’elenc de personalitats que ja han ofert els seus punts de vista en aquest marc. Entre ells, representants polítics com l’alcaldable socialista i fins fa poc primer tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni; la segona tinenta d’alcalde, Janet Sanz; o els alcaldes del Prat de Llobregat i Gavà, Lluis Mijoler i Gemma Badia.

El president de Fira de Barcelona, Pau Relat; la directora de Planificació i Medi Ambient d’Aena, Elena Mayoral; o el consultor Òscar Oliver són altres de les personalitats que han expressat la seva opinió.

Altres compareixents previstos –fins arribar a 30– són els secretaris generals de CCOO de Catalunya i d’UGT de Catalunya, Javer Pacheco i Camil Ros; o els alcaldables Ernest Maragall (ERC) i Xavier Trias (Junts), entre d’altres. Representants del govern seran els últims a qui s’acudirà, un cop els treballs ja estiguin en la seva última fase.

Sánchez Llibre s’ha mostrat convençut que aquesta comissió trobarà una proposta –no s’ha decidit si es plantejarà finalment una sola alternativa o diverses– que aconseguirà l’anhelat consens entre les administracions: el govern, l’executiu espanyol i el gestor aeroportuari, Aena , participat en un 51% per l’Estat i qui ha d’emprendre la inversió en última instància.

“Quan les administracions no es posen d’acord, la societat civil s’ha de posar en marxa. Estic convençut que dissenyarem un full de ruta adequat”, ha dit el president de Foment. També ha assegurat que la proposta permetrà avançar cap a una infraestructura aeroportuària més “verda i sostenible”, malgrat que són precisament els esculls mediambientals els que han frenat fins ara qualsevol projecte d’ampliació.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.