Mataró agafa el tren
La ciutat reclama la capitalitat de la commemoració dels 175 anys del primer ferrocarril a la península
L’efemèride reivindica la vigència d’aquest mitjà de transport com a aposta per una mobilitat més sostenible
El 28 d’octubre del 1848 el primer ferrocarril de la península Ibèrica feia el seu viatge inaugural entre Barcelona i Mataró com a resultat de la voluntat de Miquel Biada, un fill il·lustre de la ciutat. I 175 anys després la capital del Maresme va exercir ahir de mestra de cerimònies del que seran mesos d’activitat frenètica per commemorar una efemèride que vol tenir ressò nacional, estatal i internacional. Amb un relat que relliga un passat històric que va transformar el concepte de les comunicacions al país amb un present que en defensa la utilitzat com a transport sostenible, l’aniversari del primer tren vol mostrar el potencial d’un sector, el ferroviari, que es reivindica com a nucli de la mobilitat del futur. La iniciativa es va gestar a partir del projecte mataroní 175 anys de tren, Barcelona-Mataró. La comissió, amb el nom de Grup de Sants i coordinada pel Museu del Ferrocarril de Catalunya, ha relligat un programa d’actes que inclou, entre d’altres, rutes guiades (algunes de teatralitzades), exposicions, conferències, activitats gastronòmiques, tallers, i també es crearà material pedagògic i didàctic específic. “Cada ciutat té algun tret diferencial i nosaltres tenim el primer ferrocarril de la península i l’hem de valorar”, va explicar l’alcalde mataroní, David Bote.
La comissió encarregada de fer lluir l’aniversari disposa de la participació de la Fundación de los Ferrocarriles Españoles, el Consell Comarcal del Maresme, Renfe, FGC, TMB, Adif, el Cercle Històric Miquel Biada i la Federació Catalana d’Amics del Ferrocarril. L’Ajuntament de Mataró ha aportat el logotip i la imatge de campanya creada per a l’ocasió i la plataforma web on es poden consultar els diferents actes: www.175tren.com. En concret, la imatge que es podrà veure arreu de l’Estat mostra una noia jove dins un comboi de Renfe mirant per la finestra el paisatge de la Mediterrània mentre al vidre es reflecteix la mateixa noia caracteritzada com una adolescent de mitjans del segle XIX. “El logotip que s’utilitzarà inclou una tipografia que recorda les vies del tren i un traçat dibuixat”, va explicar el responsable, que va insistir en la idea de transmetre la connexió entre persones, paisatges i història. Més enllà dels actes que prepara la ciutat, en què avança que durant la data concreta de l’aniversari “es podrà gaudir d’un espectacle únic que mai s’ha vist a la nostra ciutat”, Mataró serà la destinació d’una de les rutes dels trens turístics promogudes per Renfe i la Diputació de Barcelona. Pel que fa a l’àmbit estatal, la imatge pròpia de la celebració dels 175 anys del tren Barcelona-Mataró quedarà immortalitzada en el cupó del sorteig de l’ONCE del dissabte 28 d’octubre.
Projecció internacional
En el marc de les celebracions, la ciutat serà la seu del IX Congreso de Historia del Ferrocarril (del 25 al 27 d’octubre), que organitza l’Asociación Ibérica de Historia del Ferrocarril. La trobada, que tindrà lloc al TecnoCampus Mataró, aplegarà participants de més de dotze països d’Europa i Amèrica Llatina. La directora del Museu del Ferrocarril, Pilar Garcia, va destacar la implicació tant de les administracions com de la societat civil en la proposta. “Res ha tingut un impacte en la mobilitat de les persones com l’aparició del ferrocarril”, va assenyalar.