mobilitat
El transport metropolità supera al març els viatges d’abans de la pandèmia
El rècord de 97,9 milions de validacions suposa un 3,5% més que els 94,6 registrats l’any 2019
El metro ja supera els nivells d’ús de fa quatre anys també el primer trimestre però no encara la xarxa global
Metro, Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), Rodalies i tramvia han superat aquest mes de març el nombre de viatges registrats el 2019, l’últim any d’us normal abans de la pandèmia de Covid-19 del 2020. De fet, el metro, el tramvia i els autobusos interurbans de la Direcció General de Transports i Mobilitat de la Generalitat (DGTM) han assolit rècord de viatges fins i tot el primer trimestre de l’any.
Segons les dades de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), la xarxa de transport públic ha assolit al març els 97,9 milions de viatges respecte dels 94,6 que va registrar al mateix mes de fa quatre anys, un 3,5% més gràcies sobretot al paper del metro, el sistema de transport més utilitzat. Dels 3,3 milions de validacions més 2,9 s’han fet a la xarxa de metro i 465.000 a FGC; 308.000 als autobusos de la DGTM; 293.000 al tramvia; 235.000 a Rodalies; i 120.000 als autobusos urbans de fora de Barcelona. Els autobusos de la ciutat, gestionats per TMB, han superat els 18 milions de viatges però encara no han arribat als 19 que van registrar al març de l’any previ a la pandèmia.
El nivell de recuperació del transport en metro l’evidencia el fet que aquest mode aconsegueix també superar en 3,5 milions de viatges els 106 que va assolir el primer trimestre de l’any 2019. Al primer trimestre, només tramvia (amb 123.000 validacions més) i els autobusos de la DGTM (amb 413.000 viatges més) aconsegueixen també superar el llindar del 2019. En el global del trimestre, els busos urbans de Barcelona, Rodalies o FGC encara estan per sota del volum de viatges de fa quatre anys –per exemple els busos de TMB estan encara 5 milions per sota i Rodalies, 1 milió.
Des de l’ATM s’apunta que “cal tenir en compte que el factor teletreball afecta de manera desigual als operadors quant a la recuperació de la demanda”. Lògicament la recuperació és molt major si es comparen les xifres globals d’aquest març amb les del març de l’any passat – 15,6 milions més– o del primer trimestre respecte al del 2022 –52 milions de validacions més.
En darrer terme, ATM també informa que la T-Mobilitat, el nou sistema de validació sense contacte, ja supera el milió de viatges en un dia feiner a tot el sistema gestionat per l’ATM de Barcelona.