salut
Augmenta la demanda d’un fàrmac per perdre pes que està indicat per a la diabetis
Els endocrinòlegs demanen finançar l’ús d’aquest medicament per a l’obesitat perquè no hi hagi “pacients de classe A i de classe B”
El tractament per un mes costa 128 euros
Els farmacèutics han notat que en l’últim any ha augmentat la demanda d’Ozempic, un fàrmac que només està indicat per a pacients amb diabetis tipus 2 però que també va bé per perdre pes. Ho constata Marta Gento, del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, en declaracions a l’ACN. Gento observa que “s’ha diversificat” l’ús del medicament, tot i que de moment està fora d’indicació per tractar l’obesitat. La doctora Núria Vilarrasa, de la Societat Catalana d’Endocrinologia, espera que se n’aprovi aviat l’ús per a l’obesitat i creu que la sanitat pública l’hauria de finançar perquè no hi hagi “pacients de classe A i B”. L’obesitat afecta el 15% de la població a Catalunya i és un factor de risc important d’altres patologies.
L’Ozempic és un fàrmac que té com a principi actiu la semaglutida, que actua de la mateixa forma que una hormona produïda a l’intestí (GLP-1) i augmenta la quantitat d’insulina alliberada pel pàncrees. D’aquesta manera ajuda a controlar els nivells de glucosa a la sang i també fa créixer la sensació de sacietat.
El fàrmac s’injecta amb una ploma i el seu preu és de 128 euros (tractament per a un mes), assenyalen des del sector farmacèutic. Està finançat pel sistema públic per a les persones amb diabetis, a qui no s’hagi pogut controlar els nivells de sucre i amb un índex de massa corporal per sobre de 30, indica Sònia Miravet, metgessa de família i especialista en pacients amb diabetis. El fàrmac es pot receptar per a pacients amb diabetis amb un índex corporal inferior, però aleshores no està finançat.
En la majoria de països d’Europa aquest fàrmac només està indicat per fitxa tècnica per a pacients amb diabetis mellitus tipus 2, que afecta els adults. Ara bé, la semaglutida, sota el nom comercial de Wegovy i amb una dosi superior, es va aprovar als Estats Units el juny del 2021 i se’n va popularitzar ràpid l’ús, sobretot entre les celebritats.