A la platja sense metro
Des d’avui i fins al 25 d’agost, la línia 4 del metro, que permet anar amb facilitat fins a la façana litoral de la ciutat de Barcelona, quedarà tallada per obres de renovació de la infraestructura
Un bus especial farà el servei
Una de les imatges habituals de l’estiu a la ciutat de Barcelona és un grup de turistes sortint d’un portal, amb banyador i samarreta vella, xancletes, tovallola al coll i fent botar una pilota de plàstic. Sí, és un grup que es dirigeix a la platja, com si fos a la cantonada d’allà on s’allotgen, i, veritablement, aquest és el seu destí, que passa per buscar una boca de metro i desplaçar-se amb el tren subterrani fins al litoral de la ciutat. És el metro el que els permet pensar que el seu allotjament és a tocar de la platja, i per això es vesteixen i es mouen en ple Eixample de la mateixa manera que si fossin a Platja d’Aro, Sitges o Salou allotjats en hotels a cinc minuts de la platja.
Aquest estiu, però, això serà diferent. El metro que arriba fins a les platges de la Barceloneta i la Vila Olímpica tanca des d’avui i fins al proper 25 d’agost per obres de manteniment. És la línia 4, la groga, que se sotmetrà a una profunda renovació entre les estacions de Verdaguer, a tocar de la Diagonal, i fins a Bogatell, al cor del Poblenou. Funcionarà des de La Pau fins a Bogatell i des de Verdaguer fins a Trinitat Nova, i fora de servei quedaran les parades de Ciutadella-Vila Olímpica, Barceloneta, Jaume I, Urquinaona, Passeig de Gràcia i Girona.
L’afectació no només allunya els banyistes dels arenals de la Barceloneta i la Vila Olímpica, sinó que també dificultarà l’accés al cor històric de la ciutat, ja que l’estació de Jaume I, a la vertical de via Laietana i a tocar de la plaça de Sant Jaume, funciona com l’entrada als barris del Gòtic i la Ribera.
TMB ha previst una alternativa per donar servei als usuaris del transport públic consistent a suplir el metro amb uns autobusos per superfície. Els busos seguiran, a grans trets, el mateix itinerari del metro, amb parades a tocar de les boques de metro que quedaran inutilitzades. La situació millorarà una mica a partir de l’1 d’agost, ja que, aleshores, la restricció serà només entre Verdaguer i Barceloneta, i els usuaris que vinguin del costat de La Pau ja podran anar fins a Vila Olímpica i Barceloneta. Fins a finals d’agost no es restablirà del tot el servei.
Per poder habilitar el bus alternatiu s’han enllestit, de manera provisional, la senyalització del carril ascendent a la via Laietana que s’utilitzarà per al transport públic. S’estrena, així, la configuració definitiva de la via Laietana, on, després de les obres de reurbanització, el transport públic circularà en sentit ascendent fins a la plaça Urquinaona sense fer la desviació pel carrer Jonqueres, com fins ara. Les obres al metro consistiran a renovar 1.200 metres de vies, reforçar el sistema de drenatge en 1.500 metres del recorregut i aplicar un tractament per evitar filtracions d’aigua en 700 metres de túnel. També es milloraran la catenària i el sistema de senyalització.
El tram de via Laietana on s’actua té dues estacions fantasma, una al subsol de la plaça Antoni Maura i l’altra a Correus. La primera està inacabada i la segona es va deixar de fer servir a partir del 1972.