POLÍTICA
Augmenten fins un 30% els viatgers que van en tren a la platja
El bon temps i els descomptes al transport disparen afluència d’usuaris de Rodalies per anar a la platja
Les darreres dades de viatgers facilitades per Renfe confirmen un auge del transport en tren d’ençà de la pandèmia. El bon temps, el retorn dels turistes i els descomptes aplicats per les diferents administracions han tret cotxes de les carretes i han omplert els vagons, que aquest diumenge estaven completament plens. Segons les dades del primer semestre, Rodalies ha incrementat un 23% la demanda respecte al mateix període de l’any passat.
Aquesta tendència s’accentua els dies de descans. De fet, l’activitat dels caps de setmana i festius supera amb escreix la registrada el 2019. Al mes de juny, marcava també un augment del 30% respecte al mateix mes de 2022. Si es mira el mes complet, el juny també va acabar amb un 6% més de viatgers que el 2019. La tendència de creixement és patent, segons Renfe, tant als serveis de proximitat de Barcelona (un 22% més respecte de 2022) com als trens regionals (un 33% més en relació amb el mateix període 2022).
En paral·lel a aquest ascens hi ha les xifres de venda dels abonaments recurrents per viatjar gratuïtament en Rodalies i Mitjana Distància, una iniciativa impulsada per fer front a l’increment dels preus de l’energia i els carburants d’ençà de la guerra d’Ucraïna. En aquest sentit, Renfe manifesta que les dades posen de manifest un “progressiu augment de la demanda”. A tall d’exemple, ressalten, el fet que durant els mesos de maig i juny es van expedir més de 638.000 títols per viatjar fins al 31 d’agost.
“Avui anem cap a Badalona, vaig amb unes amigues i anem en tren perquè allà no es pot aparcar i en tren és molt còmode”, relatava aquest matí la Rosa Ribera, una usuària. “Hi ha molta gent, espero que hi capiguem”, afegia la Victòria Bilbao, una altra viatgera. Segons Renfe, el juny va acabar amb un increment de viatgers de fins al 30% els caps de setmana i festius.
Poc després de les deu del matí, a l’estació de Clot-Aragó de Barcelona l’anar i venir d’usuaris era constant. En alguns moments fins i tot es formaven cues a les màquines per comprar bitllets o a la taquilla on s’entreguen els abonaments amb descompte. A les andanes també s’hi acumulaven centenars de viatgers amb para-sols, barrets i neveres que esperaven per anar en direcció nord (a Badalona, el Maresme o la Costa Brava) o sud (en direcció a platges com Castelldefels, Calafell o Vilanova).
“Nosaltres vivim a Barcelona i no tenim cotxe perquè no és necessari, a més, anar en tren a la platja és molt còmode i mantenir un vehicle a la ciutat tot l’any no té sentit”, destacava en Xavier Legaza acompanyat d’una amiga. En el seu cas, és el primer dia d’estiu que va a la platja, i normalment no agafa Rodalies. La Victòria, que anava a Sant Pol, reconeixia que sense descompte el servei de Renfe no és especialment econòmic. “Són com deu euros d’anada i tornada, és bastant car crec”, ressaltava.
Tot i que aquest diumenge no s’han registrat incidències més enllà de les obres programades a la xarxa de Rodalies, la falta de costum i les presses suposen algunes dificultats per alguns viatgers, especialment estrangers. Segons reconeixia la Ruth Simpson a les estacions les pantalles no indiquen bé quin tren surt per cada via. “Sembla confús, sobretot si vens de fora”, lamentava. Per millorar-ho, recomanava posar en una sola indicació amb tots els trens que surten de cada estació.