Infraestructures i serveis

mobilitat

Sancions a l’alça dels radars baix-empordanesos de la C-31

Els dos radars automàtics que el Servei Català de Trànsit (SCT) opera en el tram baix-empordanès de l’autovia C-31 es mantenen entre els cinc primers llocs del rànquing dels aparells que més sancionen arreu de Catalunya. Segons les dades anuals del 2022, fetes públiques aquesta setmana, el de Castell d’Aro, en sentit Palamós, va caçar 57.927 vehicles que excedien el límit de 80 quilòmetres per hora (km/h), 1.257 més encara que el 2021, tot i que es manté segon a escala catalana, després d’haver liderat la classificació fins a l’entrada en servei del cinemòmetre de tram a les Terres de l’Ebre.

Set quilòmetres més al nord, per la mateixa calçada, el radar de Calonge ocupa el cinquè lloc de la classificació, amb 22.948 sancions. En aquest cas, el volum de conductors sancionats per haver-hi excedit els 100 km/h creix un 33% interanual, i no queda clar si és que el 2021 va estar algunes setmanes avariat, o bé que el trànsit ha crescut fortament, o la tercera opció, que en general hi passen més conductors i massa de pressa.

En total, les 78.743 sancions imposades entre els dos aparells –no és descartable que algun vehicle fos enxampat consecutivament pels dos aparells en un mateix recorregut– van generar més de 9,1 milions d’euros d’ingressos teòrics en el pressupost de la Generalitat, que superen de molt l’assignació territorialitzada del Baix Empordà en el pressupost d’aquest any, 6,7 milions d’euros.

L’estadística, però, deixa clar que el trànsit a la Costa Brava centre continua creixent després de la pandèmia i l’alliberament de peatges a l’AP-7, divendres farà dos anys. I els aparells acaben caçant majoritàriament turistes o visitants ocasionals. Els conductors de la zona ja se’ls coneixen bé, per bé que no és estrany que de tant en tant també badin, especialment en el de la zona limitada a 80 km/h i en horari nocturn.

Els controls es reforcen amb l’emplaçament itinerant d’un dispositiu mòbil de l’àrea de Trànsit dels Mossos, que periòdicament mesura la velocitat del trànsit a Castell d’Aro i Calonge –habitualment, en sentit Girona– i a Caldes, Santa Cristina d’Aro i Calonge –en direcció cap a la costa.

LA XIFRA

78.743
multes
van posar l’any passat els dos radars de la C-31 al Baix Empordà, amb 9,1 milions d’ingressos teòrics.

Retorn franc de controls, encara

En l’estadística continuen sense comptar dos aparells més que, a la mateixa autovia, romanen fora de servei des del març del 2020, quan un grup independentista va inutilitzar els aparells en sentit Girona i Barcelona a la C-65 –al límit entre Santa Cristina i Llagostera– i el que hi ha en el tram ja inclòs a la C-35, sentit Maçanet, al terme de Caldes de Malavella. L’any passat, el Servei Català de Trànsit no aclaria si hi reposarien els aparells o n’estudiaven una nova ubicació, però per ara no hi ha novetats i les caixes continuen vandalitzades i abandonades a peu de voral, cosa que garanteix un retorn franc de controls des de la Costa Brava cap a Girona o la conurbació barcelonina. Tampoc s’ha reparat encara el radar de tram entre Cassà i Llagostera a la C-65, que en aquest cas va ser cremat parcialment durant les protestes del 3-O del 2017. En aquest cas, aviat farà ja cinc anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.