L’experiència de la Copa Amèrica
A l’antic edifici de l’Imax, que no es va arribar a tirar a terra, hi ha l’America’s Cup Experience
És un centre divulgatiu on s’explica com és la competició, com són les embarcacions i quins equips hi participen
El centre divulgatiu permet experiències immersives
El 14 de setembre es farà a Vilanova i la Geltrú la regata preliminar de la Copa Amèrica, una competició que es disputarà a Barcelona des del 20 d’agost fins a finals d’octubre del 2024. En aquesta regata prèvia ja hi participaran tots els equips –els absoluts, els femenins i els juvenils–, amb la qual cosa es pot dir que la copa Amèrica de vela ja haurà donat el tret de sortida. Per saber què és exactament aquesta competició de la fórmula 1 del mar (el tercer esdeveniment esportiu televisivament més important del món, després dels Jocs Olímpics i el mundial de futbol), quins equips i quins esportistes hi competeixen o quines embarcacions i quina tecnologia fan servir, el millor és tenir una experiència immersiva a l’America’s Cup Experience. Però no només això, sinó que aquest espai toca amb les instal·lacions de l’equip Ineos Britannia, de la Gran Bretanya, amb la qual cosa i si s’està atent es pot veure cada matí com surten els regatistes a entrenar-se, com treuen i entren les seves embarcacions i com hi treballen.
Aquest centre divulgatiu està situat on hi havia hagut l’Imax, al costat de l’Aquàrium, al port Vell. “No, no el van arribar a enderrocar, l’Imax”, afirma Xavier Andrades, un dels promotors del centre (es tracta d’una iniciativa privada que, fins ara, ha invertit set milions en el projecte). Andrades explica: “Va passar que quan s’anava a adjudicar a una empresa per enderrocar-lo, la candidatura de Barcelona va guanyar ser la seu de la 37a edició de la copa Amèrica i ja no hi havia temps per tirar-lo a terra. Nosaltres vam demanar la concessió i ara hem reconvertit l’espai i, entre d’altres coses, podem utilitzar la pantalla gegant, de 611 metres quadrats, que al seu moment havia sigut la pantalla més gran d’Europa i ara és la segona, per projectar la pel·lícula de presentació d’aquesta competició.”
I així és: una pel·lícula espectacular (One hell of a battle) protagonitzada per l’equip de Nova Zelanda (Emirates Team New Zealand), que té el títol de campió de la copa Amèrica, i els seus rivals: l’Ineos Britannia, de la Gran Bretanya; el Luna Rossa Prada Pirelli Team, d’Itàlia; l’Alinghi Red Bull Racing, de Suïssa; el NYYC American Magic, dels Estats Units, i el K-Challenge Orient Express, de França. La pel·lícula mostra els entrenaments i els personatges que s’enfrontaran en aquesta regata, que és un duel entre els neozelandesos, actuals campions, i els altres equips que li volen prendre el títol en aquesta 37a edició de la prova. La pel·lícula deixa clar que la “batalla” pel títol és una duríssima competició en què no només juga la professionalitat dels regatistes sinó també l’alta tecnologia.
Rèplica de la copa
Aquesta tecnologia és possible de conèixer-la en aquest espai que s’ha batejat com l’America’s Cup Experience, un espai que a l’entrada mostra una rèplica de la cobejada copa i, al sostre, dos foils penjats, elements que fan que les embarcacions de la Copa Amèrica més que navegar sembli que volin, que saltin de l’aigua.
L’espai té una capacitat per acollir 4.350 persones al dia i els responsables han calculat que fins al mes de maig del 2025 (que és quan s’haurà de tancar el centre, uns mesos després de finalitzar la prova) hi poden arribar a passar vuit milions de visitants (dels quals calculen que entre un milió i un milió i mig pagaran entrada). “Quan l’equip que ara té el títol de campió de la copa Amèrica de vela, l’equip de Nova Zelanda, va decidir fer fora del seu país la competició i va obrir un procés de candidatures, va tenir molt interès que la gent hi pogués participar. Per això, entre altres coses, Barcelona va acabar guanyant l’adjudicació de la competició, perquè va prometre que aquesta estaria oberta a tothom. Per això gran part del recorregut d’aquest centre és gratuït, perquè tothom pugui venir a conèixer de primera mà la competició i els competidors”, explica Xavier Andrades. A partir d’ara hi començaran a anar, també, escoles i instituts.
El centre té un espai gratuït obert al públic i un altre espai en què sí que s’ha de pagar entrada. L’experiència gratuïta té cinc mòduls on el visitant pot conèixer les principals característiques dels equips que competeixen, la seva història, com són les embarcacions, la cada vegada més important petjada sostenible, i es pot veure com naveguen, com són els entrenaments i les parts més importants de l’embarcació.
Si es paga un tiquet (entre 12 i 15 euros) hi ha una experiència completa immersiva. Hi ha un túnel del temps amb imatges actuals i històriques de la copa Amèrica i un grup de pantalles que si t’hi situes al mig és com si tu mateix estiguessis navegant.
A partir del 5 d’octubre ja es podrà fer una simulació de com és navegar amb les embarcacions AC75, que són les que competeixen en la categoria absoluta, o com és navegar amb les embarcacions dels equips juvenils i femenins.
“El propòsit d’aquest nou centre de divulgació és donar a conèixer la competició més antiga de l’esport entre la població, fer-la accessible i despertar l’interès en una ciutat històricament vinculada al mar com és Barcelona”, explica l’exregatista olímpica Natàlia Via-Dufresne, directora de relaciones exteriors de l’America’s Cup Experience.
Botiga oficial
També hi ha una botiga oficial amb material d’aquesta edició de la copa Amèrica. De moment a les estanteries hi ha roba commemorativa d’aquesta 37a edició de la prova barcelonina, que du un escut que reprodueix la Sagrada Família (i algun dels dissenys de les samarretes reprodueixen en gros aquest temple, com es pot veure a la fotografia). Més endavant hi haurà disponibles els equipaments dels diferents equips, perquè els simpatitzants i aficionats puguin comprar les samarretes i les gorres del seu equip preferit. Els productes, explica Andrades, “han estat seleccionats pels seus components sostenibles i pel respecte al medi ambient”.
Aquest centre en principi és un lloc per conèixer com és i de què va aquesta competició, la més antiga del món. Per seguir les regates en directe un cop comencin, però, el públic haurà d’anar al village, que estarà situat al moll de la Fusta. “Serà un espai obert i gratuït. Des del primer moment, l’equip de Nova Zelanda va tenir aquesta filosofia de voler que la gent participés de l’esdeveniment i aquí totes les administracions ho van trobar no només bé sinó prioritari. Els neozelandesos van voler una festa oberta a tothom; per això, entre altres coses i per la manera de ser de Barcelona, vam guanyar la candidatura. Al village es podrà anar a prendre alguna cosa i veure per les televisions les repeticions de les regates i els moments més emocionants; hi haurà els patrons dels equips i la gent podrà conèixer els competidors”, diu Ignasi Armengol, director general de la Fundació Barcelona Capital Nàutica.
De moment i per anar fent boca, apunteu-vos on podeu localitzar els hangars dels diferents equips i veure’ls sortir, posar les embarcacions a l’aigua i començar a entrenar-se. L’equip amfitrió, l’Emirates Team New Zealand, està situat a la base WTC, i l’Ineos Team Britannia, com a Challenger of Record, ha seleccionat la base de l’Imax. L’Alinghi Red Bull Racing estarà situat a la plaça Odissea; el Luna Rossa Prada Pirelli Team, al moll de Llevant; el NYYC American Magic, a Marina Barcelona 92, i el K-Challenge, a Ponent Nord.
Les primeres estimacions indiquen que la copa Amèrica de vela tindria a Barcelona un impacte econòmic d’entre 900 i 1.000 milions de dòlars. L’anterior competició, disputada a Auckland (Nova Zelanda), va generar importants beneficis econòmics i culturals i va atreure una audiència mediàtica de 940 milions espectadors.
L’oferta gastronòmica, a càrrec del xef Albert Ventura
El xef Albert Ventura, de llarga trajectòria, que va treballar, entre altres, a El Celler de Can Roca, i que al seu moment va ser escollit millor xef jove de Catalunya, és el responsable de l’oferta gastronòmica de l’America’s Cup Experience.
Per una banda, hi ha instal·lat el Vraba Restaurant, que obre les portes aquest 12 de setembre, i per una altra, hi ha el Sailor’s Cove, ben bé a l’entrada del centre, bàsicament un bar amb una bona carta d’esmorzars on també es pot picar mentre es contemplen les instal·lacions portuàries.
El Vraba Restaurant, situat en un primer pis de l’antic edifici Imax, ofereix cuina d’autor amb una oferta innovadora i d’alta qualitat en un espai interior amb terrassa que dona sobre el port Vell, just on l’equip Ineos Britannia té l’hangar. El xef Albert Ventura és el responsable dels restaurants Coure de Barcelona i Andorra. El restaurant de Barcelona, que està situat al passatge Marimon, i està presidit per una llarga barra, una de les més sol·licitades de la capital catalana, té dos sols Repsol, una guia que diu d’aquest local: “Temporalitat i tècnica s’agafen de la mà en aquest local d’aspecte modernista. Plats molt ben elaborats amb una proposta contemporània i apetitosa.” Ambdós restaurants, el de Barcelona i el d’Andorra, ofereixen alta cuina catalana i mediterrània.