Societat
Menys de l'1% dels que perden punts fan curs de recuperació
Els cursos de recuperació de punts no tenen l'èxit que es preveia. Menys de l'1% dels conductors que han rebut sancions de punts han començat els cursos de recuperació parcial que ofereix el RACC. Només 260 valents s'han matriculat en aquests cursos en els últims mesos per poder recuperar quatre punts. I això que entre 55.000 i 60.000 conductors ja han perdut almenys dos punts des que el mes de juliol de l'any passat es va instaurar el nou permís.
Tot i que només és el primer any de funcionament, sorprèn la baixa xifra, ja que tant el RACC com el Servei Català de Trànsit van xifrar en 20.000 els conductors que haurien de passar per les aules de reeducació. De les 18 delegacions del RACC preparades per acollir aquests cursos, només a les quatre capitals hi ha hagut prou quòrum per fer-ne.
Lentitud administrativa
Les causes de la falta d'alumnes són dues: el desconeixement del sistema de descomptes i recuperacions i la lentitud de la tramitació administrativa de les multes, que permet que transcorrin molts mesos entre la infracció i la confirmació definitiva de la pèrdua de punts. Aquestes circumstàncies fan també que encara no hi hagi cap conductor dels que han perdut 12 punts o més que pugui fer el curs de recuperació total.
Un dels professors dels cursos de recuperació del RACC és Xavier Figueras, que es va estrenar al mes de març a Barcelona. Tot i que són pocs els que han passat per les seves classes, aquest experimentat professor ja detecta actituds que es repeteixen. "Al principi arriben sense ser conscients que són castigats per haver posat en perill els altres", relata Figueras, que explica que en general els alumnes són "molt innocents" perquè "sempre utilitzen les mateixes excuses".
Pràcticament tots els matriculats, un 91%, són homes, la majoria dels quals han comès una infracció molt greu relacionada amb la velocitat o l'alcohol. Figueras explica que el primer que li diuen és que els van enxampar per casualitat i que atribueixen a la "mala sort" que els cacessin. De fet no és fins que les víctimes d'accidents de trànsit apareixen al curs que els alumnes no fan "el canvi de xip necessari" per aprovar el curs. De fet, l'avaluació del curs és força subjectiva, ja que els alumnes no s'han d'enfrontar amb cap prova. És l'ull del professor el que determina si els infractors mereixen recuperar els quatre punts.
De moment, mirant les xifres facilitades pel RACC, aprovar el curs és fàcil. Només sis de les 260 persones matriculades no han adquirit "la consciència del risc en la conducció i les seves conseqüències" i hauran de repetir el curs. Tindran una segona oportunitat per passar-lo i, si no ho fan, hauran d'esperar uns mesos per tornar-lo a fer, pagant de nou la matrícula, que costa 174 euros.
Examen a la DGT
Encara més lenta és la recuperació total de punts. Tot i que hi ha 356 persones que n'han perdut 12 o més, cap dels sancionats s'ha dirigit encara al RACC per inscriure's en aquest curs, que té una durada de 24 hores lectives i costa 320 euros. En aquest cas sí que està previst que els alumnes se sotmetin a un examen final que fa la DGT.
Tot i que només és el primer any de funcionament, sorprèn la baixa xifra, ja que tant el RACC com el Servei Català de Trànsit van xifrar en 20.000 els conductors que haurien de passar per les aules de reeducació. De les 18 delegacions del RACC preparades per acollir aquests cursos, només a les quatre capitals hi ha hagut prou quòrum per fer-ne.
Lentitud administrativa
Les causes de la falta d'alumnes són dues: el desconeixement del sistema de descomptes i recuperacions i la lentitud de la tramitació administrativa de les multes, que permet que transcorrin molts mesos entre la infracció i la confirmació definitiva de la pèrdua de punts. Aquestes circumstàncies fan també que encara no hi hagi cap conductor dels que han perdut 12 punts o més que pugui fer el curs de recuperació total.
Un dels professors dels cursos de recuperació del RACC és Xavier Figueras, que es va estrenar al mes de març a Barcelona. Tot i que són pocs els que han passat per les seves classes, aquest experimentat professor ja detecta actituds que es repeteixen. "Al principi arriben sense ser conscients que són castigats per haver posat en perill els altres", relata Figueras, que explica que en general els alumnes són "molt innocents" perquè "sempre utilitzen les mateixes excuses".
Pràcticament tots els matriculats, un 91%, són homes, la majoria dels quals han comès una infracció molt greu relacionada amb la velocitat o l'alcohol. Figueras explica que el primer que li diuen és que els van enxampar per casualitat i que atribueixen a la "mala sort" que els cacessin. De fet no és fins que les víctimes d'accidents de trànsit apareixen al curs que els alumnes no fan "el canvi de xip necessari" per aprovar el curs. De fet, l'avaluació del curs és força subjectiva, ja que els alumnes no s'han d'enfrontar amb cap prova. És l'ull del professor el que determina si els infractors mereixen recuperar els quatre punts.
De moment, mirant les xifres facilitades pel RACC, aprovar el curs és fàcil. Només sis de les 260 persones matriculades no han adquirit "la consciència del risc en la conducció i les seves conseqüències" i hauran de repetir el curs. Tindran una segona oportunitat per passar-lo i, si no ho fan, hauran d'esperar uns mesos per tornar-lo a fer, pagant de nou la matrícula, que costa 174 euros.
Examen a la DGT
Encara més lenta és la recuperació total de punts. Tot i que hi ha 356 persones que n'han perdut 12 o més, cap dels sancionats s'ha dirigit encara al RACC per inscriure's en aquest curs, que té una durada de 24 hores lectives i costa 320 euros. En aquest cas sí que està previst que els alumnes se sotmetin a un examen final que fa la DGT.
Notícies relacionades
Escriure un comentari
Identificar-me.
Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar.
Vull ser usuari verificat.
Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.