ADMINISTRACIONS
Santa Cristina posa fre a l’excés de triatlons
L’Ajuntament de Santa Cristina d’Aro ha posat fre a l’autorització de proves esportives que travessin el seu nucli urbà, amb talls de trànsit i mobilització de patrulles de la policia local i Protecció Civil, però sovint amb escàs retorn directe al calaix de negocis i molèsties per als veïns. Però el veto al pas del darrer mig triatló del cap de setmana passat, el 100% Half, diumenge a Platja d’Aro, i que s’havia reconduït cap a Calonge i la pujada al coll de la Ganga, va fer que els organitzadors titllessin d’“obtús” l’executiu local. I ja aquesta setmana, dimarts, els promotors de la gran prova triatlètica, el TradeInn, van anunciar la cancel·lació de la prova anual, també amb seu a Platja d’Aro, l’any vinent, per “la negativa” de l’Ajuntament cristinenc i el fet que el Servei Català de Trànsit (SCT) “no pot assegurar l’ús de vies alternatives” al municipi. De fet, l’anterior govern d’ERC i Junts ja havia vetat el pas de la prova.
El govern cristinenc, però, està molest per la resposta crítica de les dues empreses promotores de les proves, ja que la primera, a més de qualificar-los d’“obtusos”, va qüestionar si els responsables del govern local condueixen vehicles o vesteixen roba fabricada al municipi. I la segona ha fet una campanya amplificada en xarxes socials per influencers en què els aficionats i participants carreguen contra el municipi i alerten de la pèrdua de negoci dels hostalers de la zona, com ara càmpings, hotels i apartaments.
No seria ben bé el cas de Santa Cristina, on veïns i negocis urbans es queixen que acaben sent més aviat un espectador passiu i perjudicat –pels talls– amb el pas de les proves. “Un trajecte d’anada i tornada de pas dels ciclistes deixa un retorn dubtós al poble, i molts negocis se’ns han queixat, però en negatiu, perquè altra població no hi pot arribar”, defensava el primer tinent d’alcalde, Eduard Vancells, que argumentava que tampoc se’n surten de trobar altres alternatives, sense tanta afectació quotidiana. Hi afegeix que són dues empreses privades, i creu que “manca coneixement del territori i les problemàtiques”.
Aquests darrers mesos també hi ha hagut queixes a la població veïna de Sant Feliu de Guíxols, de veïns de la zona de Punta Brava i Sant Elm que s’han trobat tallada la carretera de Tossa per la celebració d’altres proves esportives, amb recurrents talls de la carretera GI-682 entre el municipi i Tossa de Mar, que dificulten la mobilitat i l’entrada i sortida d’algunes urbanitzacions. A Santa Cristina, pot quedar afectada la de Rosamar, a mig camí dels dos termes, però Vancells diu que en aquest cas el problema ja no és competència seva, sinó de Trànsit i la Generalitat.
Via de conciliació
Des de Castell d’Aro, Platja d’Aro i s’Agaró, on també hi ha hagut diverses queixes per l’excés de talls de trànsit i proves, el regidor d’Esports, Marc Medina, explicava ahir que han fet “esforços per intentar redissenyar recorreguts i minimitzar afectacions”, que “van funcionar pel 100% Half de diumenge, però que l’organització del TradeInn no veu viables”, en ser una prova pensada per a una distància més llarga.
A la mala notícia de la baixa del TradeInn, l’any vinent, Medina assenyalava que miraran de refer l’esquema per al 2025. I assumia “el repte d’atraure nous formats”, que després de l’anunci que no hi hauria el TradeInn, havien respost amb tres propostes d’activitats alternatives. Vancells manté l’oferta de trobar solucions per altres itineraris i recorda que autoritzen altres curses sense tanta afectació viària, i amb vessant solidària, com ara l’Oxfam Intermón Trailwalker, que passa per la via verda del carrilet. O les activitats que tenen punt de partida i arribada a la població, per part de les entitats locals. I, per exemple, estan a favor que la Volta a Catalunya hi passi en les tres pròximes edicions, des de Sant Feliu, però amb talls viaris “puntuals” i molt més retorn mediàtic.