GIRONÈS
El pla de mobilitat supramunicipal inclou l’arribada de la Girocleta als pobles veïns
El pla de mobilitat urbana sostenible supramunicipal de Girona (PMUS-SGI) inclou l’arribada de la Girocleta a municipis veïns de la comarca del Gironès. L’equip de govern de Girona ho vehicularà a través d’aquest pla, diu la regidora de Transició Energètica i Transformació Urbana, Cristina Andreu. La Girocleta és el servei compartit de bicicletes que funciona a Girona des del 2009.
Andreu (Guanyem) destaca que el nou equip de govern planteja la mobilitat en termes d’àrea urbana: “A Girona som receptors de moltes persones de l’àrea urbana.” L’anterior alcaldessa, Marta Madrenas (Junts), va presentar el PMUS el març del 2022 en un acte a l’Estació Jove amb el conseller Jordi Puigneró. En el PMUS, hi són Girona i onze municipis més de la comarca del Gironès.
La Girocleta té 26 estacions i abans de final d’any en tindrà tres més: a la plaça del Lleó, al passeig d’Olot (al costat de l’edifici Urbis) i a l’avinguda Lluís Pericot (a l’encreuament amb el carrer del Marquès de Caldes de Montbui). El 2022 la Girocleta va tenir 3.870 usuaris únics, un 19,4% més que el 2021 (3.242).
L’arribada de la Girocleta a municipis veïns és l’acord número 15 del pacte de govern subscrit entre Guanyem, Junts i ERC. L’alcalde, Lluc Salellas (Guanyem), s’hi va referir dilluns en un vídeo en directe d’una hora a través d’una xarxa social.
Interès a Salt
La mobilitat en dues rodes ha format part de l’agenda de Salellas en les trobades recents amb els batlles de Salt, Sarrià i Vilablareix. El nou batlle es va trobar el 18 de juliol amb el seu homòleg de Salt, Jordi Viñas (ERC). “Vam parlar de la mobilitat en general i també de la Girocleta, que ens interessa com a àrea urbana”, explica Viñas.
Des de l’anterior mandat, el consistori de Salt treballa per definir quines mesures s’han d’emprendre a l’hora d’ampliar els carrils bici. Girona pren el comandament en l’extensió del servei públic de bicis i Salt treballarà per trobar “la fórmula” perquè arribi al municipi i així està inclòs en el pla d’acció municipal saltenc. A Salt, l’equip de govern està format per ERC i Junts, en minoria, però amb acord de governabilitat amb Independents-CUP.
Salellas també s’ha reunit amb el nou alcalde de Sarrià, Isaac Ramió (Poble Actiu de Sarrià, PAS). Va ser el 21 de juliol. “Que arribi la Girocleta ens interessa molt, però és molt costós i hauríem de rebre finançament extern.” Cristina Andreu admet que la implicació de la Generalitat i la Diputació de Girona en el PMUS hauria de fer possible trobar finançament per al desplegament de la Girocleta.
Actualment a Sarrià una via verda ja recorre l’avinguda de França, la rotonda del pavelló municipal i va en direcció a Sant Julià de Ramis passant pel carrer Major, explica el batlle, Isaac Ramió. L’equip de govern, del PAS i el PSC, treballa amb la Generalitat i la companyia Teisa perquè la línia interurbana L6 ampliï horaris: el primer bus sortiria en direcció a Girona poc abans de les set del matí i l’últim arribaria al poble cap a les onze de la nit.
Carril fins a Vilablareix
Les obres de la plaça Vila de Salt facilitarien que la Girocleta arribi a Vilablareix. Els treballs inclouen la millora de la rotonda de la plaça i un carril bici d’1,7 km fins al municipi veí amb un vial de servei a la carretera de Barcelona.
Salellas es va reunir el 14 de setembre amb l’alcalde de Celrà, David Planas (CUP). Celrà, però, no forma part del PMUS. Fa onze dies, el 25 de setembre, es va trobar amb la seva homòloga de Fornells, Sònia Gràcia (Junts), amb qui van parlar de connexió de vies verdes, entre altres qüestions.