En tren per anar i tornar del circuit
Santa Maria de Palautordera remodela la seva estació de Rodalies, un nou centre d’interès per als usuaris de la Tourdera
Des d’aquest punt surt el carril bici cap al municipi i un autobús fins al poble del Montseny
Una de les portes d’accés a la Tourdera en transport públic és l’estació de tren de Santa Maria de Palautordera, que és, de fet, la primera que troba el viatger de Rodalies en arribar al peu del Parc Natural del Montseny venint de Barcelona i la seva àrea metropolitana.
No és l’única des d’on l’usuari pot agafar aquesta ruta de senderisme i cicloturisme – també hi ha les de Malgrat de Mar, Blanes, Riells i Viabrea-Breda, Tordera, Hostalric, Maçanet-Massanes, Gualba i Sant Celoni–, però sí una de les més ben equipades.
L’Ajuntament de Santa Maria de Palautordera, al Vallès Oriental, ha remodelat l’antiga estació ferroviària, on hi ha instal·lats el punt d’informació turística municipal i el punt d’informació del Parc Natural del Montseny. Al nou espai, gestionat per una empresa concessionària, els usuaris de la Tourdera poden trobar també informació i diversos serveis turístics –com ara lloguer de bicicletes, rutes a peu amb audioguia o rutes guiades en BTT o e-bike. De l’estació restaurada, propietat d’Adif però cedida a cost zero per a usos de l’Ajuntament, en surt a més el Bus Parc, un autobús que va fins al poble de Montseny passant per Sant Esteve de Palautordera i Fogars de Montclús –tots inclosos en la ruta de la Tourdera– amb un bitllet integrat amb el de Renfe. El servei públic, que pretén reduir l’afluència de vehicles privats al parc natural, s’afegeix al carril bici que, des del 2018, uneix la localitat de Santa Maria de Palautordera amb l’estació, situada a tres quilòmetres del centre del poble. Totes aquestes actuacions s’emmarquen dins del pla d’acció de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS).
El projecte Montseny Via Natural, nom amb què es coneix el nou equipament municipal a la remodelada estació de Santa Maria de Palautordera, va entrar en funcionament l’abril passat a la planta baixa de l’edifici. Falta encara executar una segona fase d’obres per habilitar el pis, que es destinarà a aules temàtiques –s’hi explicarà la vinculació de les associacions excursionistes pioneres de Barcelona i la seva àrea amb el Montseny–, i reformar l’antic moll de descàrrega de l’estació –actualment, una zona utilitzada per a estacionament de cotxes privats–, on s’instal·laran les bicicletes per llogar i un taller de reparació d’aquests vehicles.
També hi ha previstes taquilles al mateix espai i una cafeteria a la planta baixa de l’estació. Si les subvencions arriben a temps, les obres de remodelació completa amb els nous serveis podrien finalitzar ja a les acaballes de l’any vinent.
Una aposta decidida
Des del Consell Comarcal de la Selva, entitat que coordina la Tourdera, valoren molt les actuacions que han dut a terme municipis vallesans com ara Santa Maria de Palautordera, Sant Esteve de Palautordera i Sant Celoni. “Han apostat molt per la mobilitat sostenible i han creat carrils bici per allà on passa la ruta de la Tourdera”, afirma Marc Corominas, responsable d’aquest projecte que uneix el Montseny amb el mar recorrent el curs de la Tordera.