Infraestructures i serveis

La nova porta de l’interior al mar

El territori veu en l’obertura del túnel de Lilla una oportunitat econòmica, ja que connectarà el port i el litoral tarragoní amb Ponent

L’A-27 aferma la Conca com a ròtula, Montblanc pensa com pot créixer en serveis i habitatge i Valls veu potenciat el polígon

La posada en servei, demà al migdia, de l’històricament reclamat túnel de Lilla, en el nou tram de l’A-27 que connecta Valls i Montblanc, suposarà un abans i un després per a l’Alt Camp i, sobretot, per a la Conca de Barberà. Així ho subratllen els alcaldes i agents del territori consultats, que creuen que caurà una barrera –més mental que física, això sí, ja que ara els separa el coll de Lilla, de tot just uns set quilòmetres– que farà que aquesta comarca de només 20.000 habitants guanyi pes estratègic al sud i l’oest del país. “És una oportunitat d’or”, resumeix l’alcalde de Montblanc, Oriol Pallissó, que recorda que la millora de les comunicacions consolidarà la seva condició de “ròtula principal” entre el Camp de Tarragona, amb el port i el litoral al capdavant, i les comarques de Ponent i la vall de l’Ebre. Tot plegat, considerant el fet que a la Conca hi conflueixen també les principals vies que pugen cap a la Catalunya Central i Andorra per Tàrrega i Santa Coloma de Queralt.

L’obertura del túnel coincideix, de fet, amb l’inici tot just dilluns passat de les obres d’urbanització a Montblanc del polígon Cimalsa, on el Grup Bonpreu-Esclat situarà la nova base logística per expandir-se a la Catalunya Nova, que vol tenir a punt d’aquí a un parell d’anys i que es preveu que creï centenars de llocs de treball. “El polígon no s’instal·la aquí per casualitat, tot plegat ens obre una perspectiva molt diferent”, subratlla Pallissó. I hi coincideix, des de l’altra banda de la serra de Miramar, l’alcaldessa de Valls, Dolors Farré: “És una infraestructura necessària per connectar-nos amb la Conca i tot l’interior, ja que ens uneix amb Lleida i tota la península; obre noves expectatives i serà molt bo també per al polígon de Valls”, destaca, també consultada per El Punt Avui. Farré lamenta en aquest sentit que “fa anys que l’autovia havia d’estar feta”, i agraeix la feina de collar constantment el ministeri dels exbatlles de Montblanc i Valls, Pep Andreu i Albert Batet. “Serà un canvi psicològic profund per a nosaltres; en sec ens trobarem que anar a l’Alt Camp és molt senzill, i anar al Pius Hospital de Valls, del qual depenem sanitàriament, serà un passeig”, destaca precisament Andreu, que confirma que un dels elements que va valorar Bonpreu per ubicar-se a Montblanc “va ser que el túnel ja era una realitat que no es podia aturar”.

El president de la Cambra de Comerç de Valls, Josep Maria Rovira, també creu pel seu cantó que l’autovia pot portar “progrés i riquesa” i “convertirà Montblanc en un eix estratègic”, amb la qual cosa la Conca en pot ser segons ell la gran beneficiada si se sap espavilar per “buscar mercats que fins ara no ha sabut aprofitar”. “Obrirà la Conca al mar, crec que li convé sortir del seu clos i explorar noves dimensions”, assegura. Això sí, igualment creu que la capital de l’Alt Camp “com a ciutat mitjana també hi ha de guanyar per força, i se’n pot beneficiar si sap jugar les seves cartes”. En aquest sentit, lamenta que, tot i que mai ha vist el coll de Lilla com una barrera física, “es veu que sí que ho era per a moltes persones; la muntanya feia una certa nosa”. “No serà només guanyar vuit o deu minuts, serà tot un canvi de xip, passar a pensar «que a prop que ho tinc i que bé que ho veig»”, proclama. És per això que Rovira és dels més entusiastes pel que fa a les noves oportunitats que s’obren “tant per a les persones com per al comerç” de l’Alt Camp i la Conca, ja que creu que facilitarà molt els intercanvis allà, i també més enllà. “Els serveis comuns i les connectivitats internes poden ser molt millors, i les seves empreses seran més competitives, però l’A-27 també s’obrirà cap al port de Tarragona, i el turisme de la Costa Daurada la podrà aprofitar bé”, indica. I el mateix es pot dir del potent sector agroindustrial lleidatà i la sortida dels seus productes per mar. “Tothom en sortirà beneficiat”, conclou.

A més, el president de la Cambra de Valls reivindica que hi hagi una nova connexió directa de l’A-27 amb el polígon de la ciutat amb una branca des de la rotonda de Masmolets, on mor fins avui l’A-27. Un projecte, per cert, que es va posar sobre la taula en una reunió fa unes setmanes dels agents econòmics del territori amb la subdelegació estatal, a instàncies de la Cambra de Tarragona, sense coneixement dels ens municipals, que es van molestar. “Com a ajuntament, no en sabíem res. No hem vist cap plànol, ningú ens ha explicat res i ho vam saber per la premsa. Així no es fan les coses”, diu l’alcaldessa de Valls.

“Sant Cugat es va quadruplicar”

En tot cas, el creixement econòmic esperat i la facilitat en les comunicacions també es tradueixen, especialment a la Conca, en una expectativa de creixement poblacional. “L’exalcalde Mayayo sempre recorda que Sant Cugat va quadruplicar la població quan es van obrir els túnels de Vallvidrera”, s’alarma Pallissó, que no creu que s’arribi a aquest extrem, però reflexiona que la qualitat de vida que pot oferir la Conca “és una altra” que la del Camp de Tarragona, “per l’entorn natural i la manera de viure”. I admet que no sap si és una bona o una mala notícia per a Montblanc. “No sé si tinc gaires ganes de créixer, perquè ara ens situem en els 7.500 habitants en terra de ningú, ni beneficiats pel fet de ser menors de 5.000 ni amb més estructura per passar dels 10.000”, indica. En tot cas, l’actual alcalde tem una allau de gent que hi vulgui anar, quan la vila ja té ara problemes greus d’habitatge. “N’hem comptabilitzat 672 de desocupats, i en canvi molta gent en busca”, destaca. Per això creu que Montblanc s’ha de preparar per crear habitatge i ampliar i millorar serveis com el CAP i les instal·lacions esportives. “No s’han fet els deures en absolut i ara haurem de córrer”, subratlla.

Una opinió, això sí, que contrasta amb la del seu antecessor, Pep Andreu, que creu que l’autovia “ni farà buidar ni farà créixer especialment” la Conca i que en tot cas la pot ajudar a no continuar perdent població. “Però això vol dir voluntat dels pobles d’estirar i crear sòl industrial, perquè, si no hi ha un impuls per fer venir més empreses, ja poden fer el que vulguin que no tirarem endavant”, postil·la. En una via intermèdia, Rovira és del parer que la Conca pot atreure molta gent ara “no només per fer-hi negoci, sinó per buscar-hi casa encara que treballi a Tarragona, perquè s’hi viu molt bé”. Però assegura, en canvi, que “només Montblanc s’ha espavilat a fer un pla de creixement urbà en previsió de més demanda d’habitatge, més estabilitat i riquesa”. L’actual alcalde en discrepa, perquè afirma que els plans actuals no s’adeqüen a la demanda –hi ha moltes parcel·les de ciutat jardí que no es venen, exemplifica–, ja que es busquen pisos i cases en filera. Per això Pallissó creu que caldria reformular sencer el pla parcial de la Batedora, tot i que, vista la complexitat, “potser s’ha de tirar endavant tal com està introduint-hi algunes modificacions”. Entretant ja pensa, això sí, a aprovar-ne un altre al costat, més adaptat a les necessitats. Tot plegat, explorant també fórmules com l’habitatge cooperatiu, amb la UGT, o l’habitatge públic, amb l’Incasòl, ens amb el qual ja ha començat a parlar. “L’A-27 s’ha de saber aprofitar, però s’ha de gestionar bé; hem de saber bé com podem créixer”, conclou.

Fins a Lleida?
Un cop a Montblanc, tant Rovira com Andreu demanen allargar l’A-27 fins a Lleida, ja que és l’únic tram que faltaria fins a Sant Sebastià, i se n’han fet de molt més cars i complexos sense trànsit. “Falta mà d’obra a l’Alt Camp i la Conca, ha de venir de més enllà i se n’ha de reivindicar la continuació”, diu Rovira. Pallissó ho rebutja. “Plantejar desdoblar l’autopista és una animalada, i més ara que està alliberada”, etziba.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia