Societat

INFRAESTRUCTURES

Reclamen que el tren es quedi a Figueres

Coincidint amb la primera reunió de la comissió creada recentment per estudiar el futur del tren a Figueres, una trentena d’activistes que defensen el manteniment de l’estació al centre de la capital alt-empordanesa i de la línia ferroviària que la connecta amb Portbou van realitzar ahir al matí una acció de protesta davant de l’ajuntament. La plataforma Defensem el Tren de l’Empordà s’oposa que l’estació es traslladi a la del tren d’alta velocitat ubicada a Vilafant tal com proposa el Ministeri de Transports amb el suport del consistori. En declaracions a l’agència ACN, el portaveu de la plataforma Defensem el Tren de l’Empordà, Pep Gou, considera que el trasllat seria “perjudicial” per a la població perquè deixaria Figueres sense estació i altres municipis de la comarca “incomunicats”. Gou està convençut que és un “error” com ja s’ha demostrat en altres poblacions com Salou, on “el trasllat de l’estació va suposar perdre el 70% dels viatgers”. “Per anar a Girona, el 89% dels viatgers continua fent servir el tren de mitja distància, que surt del centre de Figueres, tot i que l’alta velocitat de Vilafant tardi menys i pràcticament valgui el mateix”, assenyala Gou. “Els que diuen que la posició de l’estació no té gens d’importància, no s’han mirat les dades”, va afegir. Com a alternativa per eliminar les vies del centre de Figueres, proposen soterrar-les com s’ha fet en altres ciutats. Consideren que suposaria una inversió menor que la que planteja el Ministeri de Transports, que vol construir una variant ferroviària nord a la ciutat que uneixi Vilafant amb línies com la de Portbou. El portaveu de la plataforma considera que és una “obra faraònica” i que el pressupost que caldria per tirar endavant el projecte pot intervertir-se en “millorar el transport públic de les comarques de Girona, que és un dels pitjors de tot Catalunya”.

La comissió, formada per tècnics municipals, experts en infraestructures, logística i transports, es mostra decidida a fer el trasllat. Segons ha fet públic en un comunicat, considera aquest trasllat “la principal prioritat en matèria ferroviària, tant del Ministeri com d’ADIF” i espera “poder iniciar molt aviat la tramitació per a la redacció del projecte constructiu”. Després de la reunió, l’alcalde de Figueres, Jordi Masquef va destacar que es tracta “d’una oportunitat única en què coincideixen tots els elements necessaris, polítics, econòmics i tècnics, per definir la Figueres dels pròxims deu anys”, una situació que “no es desaprofitarà”.

S’ha acordat que en els pròxims mesos s’iniciarà la licitació del projecte constructiu de la variant de Figueres i de l’estació intermodal Figueres Vilafant, de tot el seu traçat amb una longitud de 13.760,65 metres. Està previst que passi pels termes municipals de Vilamalla, El Far d’Empordà, Santa Llogaia d’Àlguema, Vilafant, Figueres, Cabanes, Vilabertran i Peralada. També es contempla que enllaci amb l’actual línia fins a Portbou que, asseguren, “té garantit el seu futur com a trajecte ferroviari”. Els activistes temen que això no passi i que la línia quedi “desconnectada”.A més, segons asseguren al comunicat, també està previst desdoblar el tram des de Vilamalla fins a l’estació Figueres Vilafant, que actualment disposa d’una sola via. L’edifici de la nova estació intermodal (tren convencional i alta velocitat) es vol projectar a uns 150 metres cap al sud de l’actual estació provisional d’alta velocitat. La licitació del projecte constructiu està previst que s’efectuï, com a màxim, durant el primer trimestre de l’any que ve.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia