Infraestructures i serveis

El centenari del tren transpirinenc, una gran ocasió per reflotar la connexió amb Tolosa

La commemoració del centenari del tren transpirinenc, l’actual enllaç de l’R3 a Puigcerdà i la Tor de Querol amb Tolosa de Llenguadoc, és una oportunitat d’or per evitar el tancament del tram pirinenc per degradació i per recuperar-ne el caràcter internacional. Ho diu l’exdiputat del PSC al Parlament i exalcalde de Ripoll Pere Jordi Piella, un dels actors principals al llarg d’aquests últims 30 anys en la reivindicació de la línia fèrria i del tram transpirinenc. El centenari serà el 2029. Piella afirma que, si aquesta efemèride es limita a alguns actes per omplir l’expedient, tal com va passar amb la commemoració del centenari de l’arribada del tren a Puigcerdà i amb el 75è aniversari del transpirinenc, es donarà als governs espanyol i francès el missatge que el servei té molt poc suport popular i que es podria considerar prescindible. Per contra, i sempre segons ell, si la celebració té un caire internacional, tant en clau política, amb la implicació dels governs català, espanyol i francès, com en clau popular, transcendirà que la reivindicació d’un millor servei té un ampli suport popular.

Piella assegura que no es pot perdre l’oportunitat que ofereix la data del 2050 fixada per la Unió Europea per assolir la descarbonització. “Això comportarà fomentar el transport ferroviari, ja que els gasos amb efecte d’hivernacle del transport ferroviari són entre quatre i cinc vegades inferiors que els del transport per aire o per carretera. Amb aquest horitzó, el transpirinenc a Tolosa per Puigcerdà podria experimentar un important impuls a causa de la supressió dels vols de curt recorregut, com ja s’està implantant a França”, detalla Piella. A més, recorda que un estudi de Greenpeace conclou que el trajecte ferroviari Barcelona-Tolosa per Puigcerdà provoca cinc vegades menys gasos amb efecte d’hivernacle que el trajecte aeri i hi afegeix que també és menys contaminant que el ferroviari de Barcelona a Tolosa per Narbona. “En un futur, el trajecte ferroviari per Puigcerdà podria ser una aposta preferent. L’any 1990, Renfe i Sncf ja havien arribat a un principi d’acord per implantar-hi el Talgo”, conclou.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.