Territori encarregarà un estudi per fer un túnel de FGC entre Sant Cugat i Barcelona
Costaria 900 milions i es vol donar resposta a la “saturació” actual i la futura demanda de mobilitat des del Vallès, reduint el trajecte en 15 minuts
S’enterra definitivament el túnel d’Horta i es plantegen dues opcions d’entrada a Barcelona
El departament de Territori encarregarà en els propers mesos la redacció d’un estudi informatiu per valorar la construcció d’un segon túnel de Ferrocarrils entre el Vallès i Barcelona, que enllaçaria Sant Cugat del Vallès i la capital catalana, i serviria per donar resposta a la “saturació” actual i a la futura demanda de mobilitat de la línia, i que ja sembla enterrar definitivament la possibilitat del traçat del túnel d’Horta del corredor entre Cerdanyola, la UAB i la capital catalana recollit al pla territorial metropolità de Barcelona del 2010 i del que el mateix any se’n va encarregar un estudi informatiu.
El govern aposta per la connexió amb l’anomenat túnel de Vallvidrera, que defensava la plataforma empresarial FEM Vallès, i la consellera de Territori, Ester Capella, ha apuntat, en un conferència al Cercle d’Infraestructures que l’obra suposaria una inversió de 900 milions d’euros i permetria reduir en uns 15 minuts el trajecte entre Sabadell i Terrassa i Barcelona. Les dues opcions més probables de penetració a Barcelona són un túnel que arribi a Plaça Catalunya o fins a Arc del Triomf . Segons la consellera, l’estudi tindrà un cost d’uns dos milions d’euros i que entre els terminis de licitació i aprovació tindran uns terminis “no inferiors a dos anys” passant per Lesseps.
Territori considera que aquestes dues opcions, per davant de la del Túnel d’Horta que defensaven els ajuntaments de Terrassa i Sabadell, millora el temps de tots els usuaris del costat Vallès generant una major captació modal i reducció de vehicles d’entrada a Barcelona. Fins a nou alternatives per entrar a Barcelona es van plantejar en un estudi encarregat des del departament el 2019 que finalment han quedat reduïdes a dues.
A banda de reduir el temps de viatge en uns quart d’hora, permetria construir nous intercanviadors al centre de Barcelona facilitant l’enllaç entre FGC, Metro i Rodalies, suposaria multiplicar per 2,5 la capacitat actual de transport i passar de 60 a 150 milions de viatgers anuals. Segons el govern reformar les estacions urbanes com Provença o Gràcia per donar cabuda a més trens o eixamplar les andanes tindria uns costos “desorbitats”.
L’actual línia del Vallès dels FGC ha superat la capacitat d’ampliar freqüències i que en hores punta representa una ocupació mitjana del 80% i, incorporarnt-hi 15 nous trens, ha assolit la seva capacitat de 32 trens per hora i sentit en l’àmbit urbà i 24 trens fins Sant Cugat. a més, el traçat es va dissenyar fa més de 100 anys, és sinuós i té un elevat nombre de parades entre Sant Cugat i Plaça Catalunya.
Dos intercanviadors
La consellera Capella també ha anunciat que abans de finalitzar l’any se signarà el conveni pel s dos intercanviadors ferroviaris del Vallès entre l’R8 de Rodalies i la línia de metro el Vallès de FGC, a Sant Cugat del Vallès. La construcció es durà a terme mitjançant la signatura d’una encomana de gestió de l’Estat a la Generalitat.
La titular de Territori ha comentat que l’anterior ministra, Raquel Sánchez, es va comprometre a signar l’acord abans d’acabar l’any i que posteriorment es redactaran els estudis i s’executaran els dos intercanviadors a l’estació d’Hospital General a l’estació de Volpelleres.
D’altra banda, queden pendents de signatura altres convenis d’encomana de gestió com el condicionament de l’Eix Pirinenc (N-260) i la construcció de nous enllaços a l’AP-7 i AP-2.