Urbanisme
La lluita de Sant Antoni
Els veïns de la ronda de Sant Antoni hauran esperat més de quinze anys per recuperar la normalitat a la seva avinguda
La renovació, que es fa segons el projecte inicial, començarà el 8 de gener i s’allargarà un any i mig
Una plataforma veïnal amenaça de demandar l’Ajuntament perquè no està d’acord amb la reforma
Corria l’any 2009 quan la ronda de Sant Antoni, l’eix que uneix el mercat del mateix nom amb la plaça Universitat, va quedar tallada al trànsit i donava cabuda a les carpes provisionals del mercat, mentre es feien les reformes de l’equipament, que data del 1882. La construcció de la llosa i la instal·lació provisional dels comerços es va allargar nou anys, fins que els paradistes van poder estrenar l’edifici reformat, el 2018. Ara, cinc anys després, i quinze des que aquella avinguda va deixar en suspens la seva identitat com a ronda, s’ha anunciat que recuperarà la normalitat i estrenarà una nova pell.
Es preveu que les obres de transformació començaran el 8 de gener, després de festes, per no interferir en la campanya nadalenca, i duraran 16 mesos. Les actuacions tindran lloc entre els carrers del Comte d’Urgell i Floridablanca, i al carrer de Tamarit, entre Comte d’Urgell i la ronda. La remodelació tindrà una inversió d’uns 11,6 milions d’euros, i les obres s’executaran d’acord amb el projecte aprovat i adjudicat. Així, una part de la futura ronda de Sant Antoni es configura com un àmbit pacificat on la circulació de cotxes desapareix per donar pas a un espai en plataforma única. D’altra banda, s’incorpora un espai de càrrega i descàrrega en el tram de pas de l’autobús. En aquest aspecte, es fa el petit ajust de situar les places a la banda de Ciutat Vella per donar resposta a una petició dels mateixos comerciants.
Un projecte polèmic
El dia de la presentació de l’inici de les obres, que va tenir lloc la setmana passada, el regidor de l’Eixample, Jordi Valls, va explicar que es posava en marxa el que era el projecte inicial, descartant algunes peticions que s’havien fet per part d’alguns veïns i que el PSC havia estat disposat a tenir en compte. El govern de l’alcalde socialista, Jaume Collboni, havia previst la possibilitat de mantenir el projecte aprovat el 2018, amb un carril per sentit per a busos i taxis, un carril bici bidireccional al centre i un carril de càrrega i descàrrega al costat Raval, projecte que exigia una plataforma integrada per l’AV Raval, Som Sant Antoni, Sant Antoni Comerç, Encants de Sant Antoni, Dominical de Sant Antoni i el Mercat de Sant Antoni. Finalment, però, s’ha decidit tirar endavant el projecte aprovat durant el mandat anterior, amb Ada Colau d’alcaldessa.
Segons Valls, amb aquesta decisió es vol evitar retardar encara més l’inici de la transformació de la ronda: “Es tracta de posar en marxa el projecte inicial tal com es va plantejar perquè la voluntat és començar les obres i posar fi a la provisionalitat de l’espai al més aviat possible”, va assegurar Valls.
Segons han confirmat fonts de l’Ajuntament, una vegada acabades les obres, es farà un seguiment i es gestionarà l’espai tenint en compte els usos que en faci la ciutadania i les noves dinàmiques de funcionament de la ronda. En aquest sentit, Valls va reconèixer que aquest és un aspecte que caldrà revisar més endavant: “Caldrà en el futur una gestió adequada d’aquest espai, crear un nou ordre amb els horaris de càrrega i descàrrega, la circulació de bicicletes i patinets i la ubicació de contenidors”, va reblar.
Per la seva part, el president de l’AV Sant Antoni, Pep Sala, sí que està d’acord –segons ha explicat a aquest diari– amb la decisió de l’Ajuntament: “Històricament, la ronda ha tingut moltes obres. Hem patit de tot. Ara que hi ha l’oportunitat que es facin, creiem que calia insistir que el més important era començar, ja que, si no, s’allargava el procés i seria impossible que tothom estigués content.” Vila reconeix la disparitat de criteris, tot i que assegura que no hi ha posicions completament enfrontades: “Les opinions no són tan discrepants. El debat entre les diferents posicions va coincidir en època d’eleccions, i això ho va amplificar tot”, explica.
La posició de Sala contrasta, però, amb l’anunci recent de les altres plataformes, que estudien unir-se en una de sola per valorar una possible via legal de cara a obligar l’Ajuntament a fer marxa enrere en les obres. D’altra banda, també han anunciat que presentaran una queixa al Síndic de Greuges.
Sala, en canvi, creu que les obres d’adequació són una oportunitat per al barri i per al comerç de proximitat: “Ara caldrà incentivar i donar suport al comerç petit, que és el que fa barri. La ronda, en tot aquest temps, ha anat baixant, quan havia estat un eix comercial important i ho pot tornar a ser.”