Societat

trànsit

Una moto, en gairebé la meitat d’accidents greus

En un 44% dels accidents de trànsit amb morts o ferits greus a Catalunya hi ha com a mínim una motocicleta involucrada, tot i que les motos només representen un 2,3% de la mobilitat global. En el 30% d’accidents mortals també hi ha una motocicleta involucrada. És una xifra que “continua sent molt elevada”, apunta l’estudi EuroRAP, que elabora el club automobilístic RACC en col·laboració amb el Servei Català de Trànsit, el Departament de Territori i la Diputació de Barcelona i que enguany analitza les dades del trienni 2020-2022. Per exemple, la carretera catalana amb un risc més alt de registrar un accident amb morts i ferits greus per a tot tipus de vehicles és l’Arrabassada, que uneix Barcelona amb Sant Cugat del Vallès. Però el fet és que, en nou de cada 10 sinistres greus d’aquesta via, hi ha una motocicleta implicada.

Si bé la sinistralitat general s’ha reduït fins al novembre respecte de les xifres del 2022 i també del 2019, previ a la pandèmia, el nombre de motoristes morts s’ha incrementat –de 44 de l’any passat a 51 d’enguany– i representa el 37% de les víctimes mortals de la sinistralitat del 2023. Els trams amb més accidents de motos i ciclomotors per quilòmetre, encara que no siguin greus, són la B-10 del Nus de la Trinitat a l’enllaç amb la B-20, l’A2 i la C-32; el tram de l’A2 entre l’enllaç de l’AP-2 i l’enllaç amb la B-20, la B-10 i la C-32; la C-32 entre Sitges i Esplugues; la C-58 entre Barcelona, Cerdanyola i Terrassa; la C-31 entre el Prat de Llobregat i l’Hospitalet; la B-30 de Sant Cugat a Barberà del Vallès; la C-59 de Mollet a Palau de Plegamans, i la B-20 d’Esplugues al Nus de la Trinitat.

Les vies més perilloses

A més de l’Arrabassada, les altres dues carreteres del país amb risc “molt alt” de registrar un accident mortal i amb ferits greus són la B-502 entre Vilassar de Mar i Argentona, i la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova del Vallès. Totes tres ja encapçalaven la darrera edició de l’estudi EuroRAP.

Les altres set vies amb risc alt són la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal; la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l’Estartit; la C-63 de Lloret a Vidreres; la TP-7225 de Reus al Morell; la C-243a de Vilafranca a Sant Sadurní d’Anoia; la C-13 de Lleida a la Sentiu de Sió, i la BP-2151 de Sant Sadurní a Sant Pere de Riudebitlles –la característica d’aquestes vies és que són de calçada única, on el risc de registrar un accident greu és quatre cops més alt que en una via desdoblada.

Per contra, la via desdoblada C-42 entre l’Aldea i Tortosa és la carretera amb menys risc d’accidents a pesar de tenir una intensitat de trànsit elevada de més de 17.700 vehicles diaris.

Vehicles pesants

Els trams amb més sinistralitat de trànsit pel que fa a vehicles pesants són el de l’AP-7 entre el Papiol i l’enllaç amb la C-60; la B-502 entre Vilassar i Argentona, i l’A2 entre l’enllaç amb l’AP-2 i el nus de la B-20, la B-10 i la C-32. Aquell primer tram amb més accidents de camions està directament relacionat amb l’augment de trànsit i trànsit pesant per l’alliberament dels peatges tenint en compte que en el darrer estudi EuroRAP ocupava la cinquena posició en sinistralitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el darrer article gratuït dels 5 d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia