En marxa la segona estació urbana de Reus
El Mitma ha tret a licitació les obres del nou parador a Bellissens, que donarà cobertura a una àrea de serveis i expansió urbanística de la ciutat
Adif preveu guanyar amb la instal·lació un miler d’usuaris de tren diaris
El Ministeri de Transports té a licitació des de principis de novembre les obres per a la construcció de la nova estació urbana de Reus-Bellissens, la segona que tindrà la ciutat. El projecte està valorat en uns 11,5 milions i els responsables volen que entri en servei a finals del 2025 o a principis del 2026. La instal·lació, on pararan els trens de les línies RT1 de Rodalies de Tarragona (18 circulacions al dia ara) i les R14 (Barcelona-Lleida, amb 22 circulacions) i R15 (Barcelona-Riba-roja, amb 37) de regionals, serà al sud-est de la trama urbana, a uns 4,2 quilòmetres de l’actual estació situada al nord-oest, amb què es complementarà en la captació d’usuaris. Segons càlculs de l’Ajuntament, amb la reestructuració l’actual terminal pot oferir servei potencial a unes 62.000 persones, i la nova, a unes 45.000, dels més de 100.000 habitants de la ciutat.
De fet, l’àrea de Bellissens és un dels nous pols de desenvolupament urbanístic de Reus, i a la vora ja hi ha equipaments molt importants que generen un gran moviment de persones, com el campus universitari de la URV, l’Hospital de Sant Joan, el Tecnoparc i l’institut Roseta Mauri. A més, la nova instal·lació permetrà una certa intermodalitat amb l’estació de busos, també molt propera. Segons els estudis previs de demanda que ha fet l’ens gestor ferroviari Adif, Reus-Bellissens registrarà un trànsit d’uns 1.400 viatgers diaris, que en un horitzó de 30 anys es podrien multiplicar fins a assolir els 3.500. L’actual estació té ara uns 2.000 viatgers diaris i es calcula que en perdrà només uns 400 que aniran a la nova, amb la qual cosa en conjunt la ciutat guanyaria un miler d’usuaris del tren cada dia.
A més de l’edifici pròpiament dit (amb els seus controls d’accés, àrees d’espera, màquines d’autovenda, lavabos i altres instal·lacions tècniques) i les andanes, parcialment cobertes amb marquesines de 90 metres, es construirà un nou pas per sota de les vies, que inclourà també ascensors, a fi de facilitar els itineraris a peu entre el centre de la ciutat i el campus i l’hospital, ja que la connexió ara queda tallada per la línia ferroviària. Aquesta part de les obres anirà a càrrec de l’Ajuntament, segons el conveni subscrit amb Adif el març del 2022. L’accés a l’estació es farà a través d’una nova plaça a la confluència entre l’avinguda Josep Pla i el carrer Manuel de Pedrolo, on s’habilitaran parades de taxis i busos i s’hi potenciaran altres modalitats de transport sostenible com patinets elèctrics i el carsharing. El projecte, llargament reivindicat per les entitats defensores del transport públic, es finançarà amb fons europeus Next Generation.
En paral·lel a la nova estació, Adif promou el desplegament de pantalles de protecció acústica en un tram d’uns 2,3 quilòmetres al llarg de la línia pel nucli urbà de Reus, d’acord amb els punts identificats en un estudi desenvolupat en els darrers mesos en coordinació amb l’Ajuntament. L’estació de Bellissens se situarà de fet a pocs quilòmetres de la també futura estació intermodal del Camp de Tarragona, que s’emplaçarà entre Reus i Vila-seca, amb la qual cosa entre totes dues completaran l’ambiciosa renovació en marxa del servei ferroviari convencional a l’àrea central del Camp de Tarragona, i en especial al voltant de Reus.
I a l’estiu, a punt la nova terminal de Salou
La renovació d’instal·lacions al voltant del nou epicentre ferroviari que generarà l’estació intermodal del Camp de Tarragona es completa, a curt termini, amb la nova estació de Salou-Port Aventura, ja en construcció. De fet, les obres, pressupostades en 12,4 milions, també finançats amb fons europeus, van a bon ritme i es preveu que entri en servei a final ja de l’estiu. L’estació tindrà un aparcament per a 200 vehicles i potenciarà la intermodalitat amb una estació de busos, espai per a taxis, bicicletes i patinets, i una connexió directa amb el Tramcamp. L’Ajuntament, a més, reclama que es connecti en doble ample de via amb un nou ramal d’uns dos quilòmetres fins a Vila-seca per facilitar l’arribada tant de trens convencionals com d’alta velocitat.