La pacificació de les Corts
Les pròximes reurbanitzacions dels carrers d’Europa i Bordeus s’afegeixen a la transformació de Galileu i Loreto
“Aparcament social” en les noves promocions, la proposta dels veïns per pal·liar la minva de places de zona verda
Temor per l’efecte de reduir carrils a la travessera de les Corts quan tornin els partits del Barça: “S’ha tirat pel dret”
En la sempre difícil convivència entre el vehicle privat, el transport públic, la bicicleta i el vianant, les Corts avança cap a la pacificació del trànsit amb la recent reforma d’un tram del carrer de Galileu (entre l’avinguda de Madrid i Can Bruixa) i la pròxima reurbanització del carrer d’Europa (entre Doctor Ibáñez i Gandesa), que començarà a l’abril. A l’extrem oest del barri, els carrers de Loreto i Bordeus també tindran ben aviat una cara nova, per bé que no seran de plataforma única per a vehicles i vianants, com els dos primers. D’altra banda, la construcció d’un carril bici està trasbalsant el trànsit a la travessera de les Corts (entre Carles III i Joan Güell) i farà perdre dos carrils de circulació per al vehicle privat. És el primer tram d’un futur eix ciclista que ha d’unir el Camp Nou i Numància.
“Amb aquestes actuacions, Barcelona i el districte de les Corts aposten per impulsar un urbanisme transformador a partir del diàleg i el consens amb els veïns i les entitats del barri. L’objectiu és crear noves zones per a vianants, de passeig i de descans i nous interiors d’illa que permetin gaudir d’un districte més saludable, més segur i més amable”, assegura el regidor de les Corts, David Escudé. “Paral·lelament a la pacificació de carrers, també s’aposta per impulsar la mobilitat sostenible i el transport públic i reforçar la infraestructura ciclista al districte a partir d’acords i consensos compartits”, hi afegeix.
El conjunt d’obres, sumat a la pacificació dels entorns escolars i a l’augment de places per a motos a la calçada per treure-les de les voreres, ha fet minvar considerablement el nombre de llocs per aparcar de zona verda, una problemàtica que porta l’Associació de Veïns de les Corts a plantejar solucions. “L’administració, en el moment que crea habitatge públic, també podria atendre les necessitats per aparcar. Seria interessant que, en aquelles zones més antigues on les cases no tenen aparcament, pensessin que, a més de l’habitatge social, gairebé s’hauria de fer aparcament social. En zones com ara Entença, l’administració podria fer una aportació d’un bé preuat com és l’aparcament perquè la reducció en superfície no creï conflicte”, reflexiona la presidenta de l’entitat veïnal, Adela Agelet. “No volem carregar l’administració amb totes les despeses pròpies de cada veí; ens ha de donar habitatge, escola i sanitat, però sí que estaria bé que es plantegés oferir aparcaments com una possibilitat per explorar als llocs on la ciutat es transforma”, insisteix.
En aquest sentit, els veïns veuen en la futura creació d’habitatge protegit al tram del carrer d’Entença entre l’avinguda de Tarradellas i la travessera de les Corts una oportunitat per pal·liar aquest dèficit. De llocs per aparcar, se n’han perdut progressivament per la pacificació del trànsit també als entorns escolars, on s’han instal·lat bancs i jardineres allà on estacionaven els cotxes. Les reformes de Galileu i, pròximament, les d’Europa i Bordeus també comporten una reducció de pàrquings de zona verda i els veïns temen haver de donar encara més voltes per trobar-ne. Agelet recorda que qui aparca al carrer és perquè no té pàrquing propi, una situació especialment agreujada en àrees on les edificacions són antigues.
Carril bici a la travessera
I tot això sense que hi hagi partits al Camp Nou. En aquest sentit, pateixen per la repercussió que pot tenir la reducció de carrils per al vehicle privat a la travessera de les Corts per la implantació del carril bici quan el Barça torni a jugar al barri. “No s’ha fet cap estudi previ. No hauria estat malament, en el cas dels dies de futbol, veure què passava si a la travessera li falten carrils. Aquests canvis, voluntariosos, però amb possibilitat de causar conseqüències importants en la mobilitat, no s’han estudiat”, lamenta Agelet, que hi afegeix: “Cal veure com aquesta reducció afectarà la mobilitat els dies de futbol quan torni el Barça. S’hauria de compensar amb més freqüència de metro, i no hi ha un compromís en aquest sentit. S’ha tirat pel dret.”
Restriccions en partits al Camp Nou
Fa anys, els veïns de les Corts disposaven d’unes targetes que els permetien accedir amb cotxe a l’entorn del camp del Barça i circular en dies de partit. “Això va passar a la història perquè hi havia més targetes que cotxes. Ara, passa tothom, no hi ha control. L’ideal seria un sistema perquè els veïns registressin els vehicles autoritzats i que la Guàrdia Urbana posés controls per deixar-los passar, inclosos els conductors amb discapacitat, encara que no vagin a veure el futbol, i, evidentment, els aficionats que accedeixen al pàrquing del camp”, proposa el president de l’Associació de Veïns del Racó de les Corts. Eduard Català tem que, quan tornin els partits al barri, tornin també els col·lapses de circulació i la dificultat afegida per aparcar, ja que calcula que el trànsit es multiplica per deu. “El problema és que el transport públic no absorbeix prou gent. Venen amb vehicles privats i col·lapsen tot el districte de les Corts i fins a l’Eixample, l’Hospitalet i la Diagonal. Com que es col·lapsa tot, ni arribes ni pots marxar amb el transport públic”, denuncia. Català veu bona fe en l’administració, però vol que vagi molt més enllà per abordar la qüestió i, sobretot, que ho faci amb temps: “No podem començar a treballar això en el moment que torni el Barça; s’ha de preparar abans.” Una altra idea que els veïns posen sobre la taula seria que amb el que es paga d’entrada per veure el partit hi entrés un aparcament dissuasiu fora de Barcelona. “Ens hem de posar d’acord entre tots. S’ha de parlar, però anem tard”, adverteix el dirigent veïnal.