Societat

societat

“Hola, Atenea! Demana’m cita al metge de capçalera”

Una experiència pilot amb un assistent de veu virtual facilita el contacte amb l’exterior a persones grans que viuen soles

La Taula del Tercer Sector presenta un estudi que reivindica el valor de l’ús de la intel·ligència artificial en l’àmbit social

Serà inviable no utilitzar la tecnologia, però caldrà vigilar que l’atenció personal sigui adequada

L’Alícia Mascaró, de 88 anys, està asseguda al sofà de casa, a Granollers, davant d’una tauleta. Viu sola i una atròfia a la retina fa que hi vegi borrós. Fins fa poc, trucar al metge o fins i tot marcar el número de les seves filles era tota una odissea, però ara només cal dir en veu alta dues paraules que per a ella són màgiques. “Hola, Atenea!” “Hola, Alícia, en què et puc ajudar?”, li respon un assistent de veu virtual, aplicació creada amb intel·ligència artificial que forma part d’un projecte pilot finançat amb els fons Next Generation per facilitar la vida a la gent gran que viu sola. “Des que la tinc visc més tranquil·la. La gent gran necessitem molta ajuda i sé que, si em marejo o caic, si la crido pot trucar directament al 012”, explica l’Alícia.

Ella té algú que li va a comprar i li fa el menjar, però passa molt temps sola. “L’Atenea fa que no et sentis sola durant les hores en què estem completament sols”, assenyala. A més, hi ha un integrador social, l’Andreu, que l’acompanya, perquè si els promotors del projecte tenen una cosa clara és que l’Atenea “és només una eina, un instrument per ajudar la gent a accedir a alguns serveis als quals per diferents motius no té accés, però mai és un fi en si mateix ni tampoc ha de substituir la tasca d’un professional”, explica Pilar Rodríguez, adjunta a gerència i directora de la unitat operativa sociosanitària del grup Associació Benestar i Desenvolupament (ABD), que ha liderat el projecte amb Albert Isern de Momentum Analitycs, en col·laboració amb molts altres actors, entre els quals hi ha la Universitat de Barcelona i l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya. El projecte serà presentat divendres en el marc del Mobile Word Congress, on la Taula d’Entitats del Tercer Sector presentarà també un informe sobre els dotze projectes de serveis socials que apliquen la intel·ligència artificial.

En la prova pilot d’Atenea, amb la col·laboració d’ajuntaments i consells comarcals, hi participaran 500 persones. El dispositiu pretén lluitar contra la bretxa digital i la soledat no desitjada, subratlla Rodríguez, que recorda, amb dades d’un estudi recent d’ABD a tot l’Estat, que més del 45% de les persones majors de 65 anys no tenen internet a casa, que el 35% no saben utilitzar WhatsApp i que el 70% no saben fer servir l’app per poder accedir a La Meva Salut. “Amb aquest projecte volem demostrar que el dispositiu funciona per fer trucades a familiars i amics, demanar hora al metge, contactar amb serveis socials o amb emergències i que en el futur s’hi poden anar ampliant atribucions”, subratlla Rodríguez.

En tots els casos, el servei és individualitzat i inclou una sèrie de recordatoris, que poden anar des d’una hora de visita mèdica fins a una pauta de medicació. “Atenea respon només a la veu de la persona a qui està dirigida i el servei és personalitzat i, per tant, s’adapta a les necessitats de cada cas”, precisa Rodríguez.

La resposta de les persones que hi participen, com és el cas de l’Alícia, és molt bona, i mostra, diu Rodríguez, com d’important pot ser l’ajut de la IA en alguns casos. “Han de ser eines preventives i serveixen per connectar la gent amb la comunitat”, argumenta Rodríguez, per a qui el servei té una funció d’equitat. “Hi ha una part de la població que no té les mateixes oportunitats i en aquest sentit Atenea és un instrument per democratitzar l’accés a la tecnologia i superar la bretxa digital, perquè cap persona quedi exclosa de la societat”, diu.

Millora l’accés als serveis socials

L’ús de la intel·ligència artificial per millorar l’accés als serveis socials dels ciutadans i analitzar els riscos que suposa és també el motiu de l’informe que la Taula del Tercer Sector i el seu projecte d’innovació digital, M4Social, presentaran també al Mobile el mateix dijous. Han analitzat una dotzena de sistemes d’IA que ja està utilitzant l’administració a Catalunya i la conclusió és que “es pot donar un servei eficient, però caldrà que hi hagi supervisió i auditories per evitar biaixos”, opina Xavier Trabado, membre de la junta directiva de la Taula del Tercer Sector i referent d’M4Social. “El sector social “ha de ser conscient que ja va tard en la digitalització i que en el futur serà inviable no utilitzar la intel·ligència artificial, perquè amb una societat cada cop més envellida i que necessitarà molta ajuda a domicili no ens podrem permetre una atenció individualitzada”, hi afegeix. Això sí, com Rodríguez, precisa que sempre hi ha d’haver un suport, un acompanyament personal. De fet, és el que passa en alguns dels projectes que han analitzat. I cita, per exemple, un servei de l’Institut Municipal de Serveis Socials de Barcelona que és capaç d’analitzar les necessitats d’una persona a partir d’una conversa gravada. “Sempre hi ha un professional que la revisa, però l’objectiu que s’aconsegueix és fer més eficient la tasca dels professionals que es dediquen a l’atenció social.”

És clar que hi ha riscos, com s’ha vist en alguns casos en altres països. El document conclou que els principals problemes són “la falta de privacitat i seguretat, la falta de transparència i l’amplificació de biaixos i discriminacions”. Però els beneficis són també molt grans, entre els quals, “més eficiència i qualitat en l’atenció dels serveis públics, l’oportunitat de dissenyar millors polítiques i la millora de la gestió interna de l’administració”. En aquest sentit, Trabado la veu com “una gran oportunitat” per arribar a col·lectius de gran vulnerabilitat.

La presentació de l’informe en el Mobile hauria de ser també, segons Trabado, una oportunitat perquè les entitats socials siguin conscients de la necessitat d’accelerar la digitalització, perquè “per poder crear algoritmes primer necessites dades i en tenim poques”.

Una dutxa intel·ligent
Una dutxa ecointel·ligent amb detector de caigudes i assistent virtual desenvolupada per cinc joves emprenedors catalans ha rebut el primer premi dels VII Premis Tecnologia Humanitària que la Creu Roja presentarà en el Mobile Congress. La institució, pionera a l’Estat en la implantació de la teleassistència fa 35 anys, presentarà altres iniciatives i dispositius tecnològics, com el servei Cuida’t+ d’autocura i el localitzador de persones LoPe per acompanyar col·lectius que es troben en situació de vulnerabilitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia