Busco qui uneixi pàrquings
Terrassa vol refer el del Portal de Sant Roc, tancat el 2019 amb problemes estructurals, i connectar-lo amb el de la plaça Vella
Obre consulta per veure si hi ha operadors interessats i després urbanitzarà tot l’espai relligant-lo amb el parc dels Catalans i la Rambla
L’Ajuntament de Terrassa posa fil a l’agulla per connectar els pàrquings subterranis de la plaça Vella amb un nou projecte per a l’aparcament subterrani del Portal de Sant Roc, que va haver de tancar el 31 de juliol del 2019 per deficiències estructurals després d’estar en servei durant 46 anys en concessió a l’empresa Aparcamientos Subterráneos de Tarrasa, S.A. (Astasa). Fets els treballs d’emergència el 2020 per reforçar i apuntalar l’estructura, tallat el trànsit en superfície i incorporat l’espai a l’illa de vianants, ara l’equip de govern ha publicat la consulta preliminar al mercat per saber si hi ha empreses interessades en la construcció i posterior explotació del nou pàrquing del Portal de Sant Roc, d’unes 237 places.
El termini perquè es presentin les propostes s’acaba l’11 d’abril i una de les opcions que es planteja, i preferida per l’executiu, és que assumeixi la connexió a través d’un túnel amb el de la plaça Vella –ERC també ho va portar al seu programa electoral el 2019– per sota del carrer Major amb un cost d’uns 13,6 milions, i així treure definitivament el pas de vehicles en superfície i poder emprendre la remodelació de tot l’espai aquest mandat, com va expressar l’alcalde, Jordi Ballart, en una entrevista a aquest diari i en la presentació del programa de govern. Una actuació que podria costar 2,8 milions i que assumiria el consistori.
Aquesta primera prospecció del mercat inclou diverses alternatives seguint l’avantprojecte tècnic fet el mandat passat i l’estudi de viabilitat econòmica, perquè els operadors interessats només es plantegin assumir la construcció i explotació del pàrquing del Portal de Sant Roc i no la connectivitat amb l’altre de la plaça Vella, de tres plantes i capacitat per a 289 vehicles, que gestiona l’empresa SABA amb concessió fins al 2044. S’inclouen un munt d’alternatives, sobre els accessos i les sortides de vehicles, mantenint els actuals o perquè s’entri i se surti només per la rambla d’Ègara; fórmules de gestió incloent “la col·laboració publicoprivada” com fan amb el del Raval de Montserrat, la plaça del Doctor Robert o l’aparcament del Vapor Ventalló, explicava el tinent d’alcalde de Territori i Sostenibilitat, Xavier Cardona; es dona la possibilitat als operadors d’aportar noves solucions constructives; es pregunta si hi ha possibilitats de destinar part de la primera planta a operacions de càrrega i descàrrega de mercaderies en vehicles lleugers com bicicletes o patinets en determinades franges horàries.
Un cop s’hagin rebut el qüestionaris es constituirà una comissió d’estudi i es podran concertar entrevistes amb els interessats per posteriorment elaborar un informe final, però el govern deixa clar que aquesta consulta no suposa, per a l’òrgan de contractació, cap compromís ni l’obligació de fer una licitació posterior.
Parc dels Catalans i Rambla
La rehabilitació del pàrquing del Portal de Sant Roc és la peça clau que ha de propiciar una operació urbanística de més envergadura al centre de Terrassa, ja que la idea de l’alcalde és redissenyar l’espai relligant-lo amb una reforma del parc dels Catalans, del carrer Vinyals i del tram sud de la rambla d’Ègara. Ballart ha expressat que vol fer del parc un espai més adequat per a celebracions i actes i, sobretot, evitar la degradació que l’afecta des que es va inaugurar, el 1995, permetent-hi més activitats infantils i la reobertura del restaurant. La intenció és que connecti amb el Portal de Sant Roc i que aquest espai, un cop urbanitzat i fet el pàrquing, es torni a incorporar com a escenari de grans esdeveniments a la ciutat, com ja ho era fa unes dècades, i s’afegeixi al circuit de punts centrals de la festa major o la Fira Modernista, per posar dos exemples.
La voluntat del govern, a més, és relligar el disseny amb la transformació de la Rambleta del Pare Alegre, la porta principal d’entrada a la ciutat, i que està sobre la taula des de fa una dècada després de diverses modificacions del planejament.
Fora els accessos per a vianants
Tot i que la intenció, el mandat passat, era que la recuperació del pàrquing del Portal de Sant Roc es pogués fer mitjançant els fons Next Generation, només s’ha concedit per desmuntar els accessos per a vianants. Dilluns comencen a desmuntar el badalot metàl·lic de l’ascensor i també a eliminar l’escala actual, dos elements en desús des de l’any 2019, quan es va tancar. Un cop fetes aquestes tasques, el consistori procedirà a la pavimentació de l’espai, que es durà a terme amb el mateix material que la resta del vial, amb les llosetes de granit flamejat i seguint els criteris i pendents existents. Els treballs no suposen cap afectació als serveis bàsics, duraran uns dos mesos i costaran 45.063 euros.