societat
Catalunya busca reduir les morts en accidents de trànsit un 20% pel 2026
El pla busca protegir i reduir la sinistralitat dels vianants, ciclistes i motoristes
Es destinaran 200 efectius dels Mossos per augmentar la presència policial a la carretera
L’objectiu és la visió zero, que cap persona mori a l’asfalt. Per arribar a aquest horitzó, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha presentat el Pla de seguretat viària 2024-2026, amb la missió de reduir un 20% les víctimes mortals el 2026 amb relació al 2019 a les carreteres (xarxa interurbana) i un 5% als pobles i ciutats (àmbit urbà). També es volen protegir els col·lectius més vulnerables, motoristes, ciclistes i vianants.
El 2019, 175 persones van morir en accidents de trànsit a les carreteres catalanes i 67 les zones urbanes; 242 en total. Aquest és l’any de referència per desplegar les polítiques de seguretat viària ja que la pandèmia de la covid-19 va condicionar massa el 2020. El 2023, 150 persones van morir a la xarxa interurbana i 78 a la urbana; 228 en total. Les víctimes mortals a les carreteres es van reduir en aquest període un 14,3%, sense arribar a l’objectiu del 15% establert en el Pla de seguretat viària anterior. A més, els accidents en trama urbana van augmentar un 16,4%.
El pla preveu 60 milions i consta d’un paquet d’accions, entre les quals incorporar en les properes setmanes 200 mossos de Trànsit, fet que permetrà incrementar la presència policial a la carretera i la investigació dels accidents. També s’instal·laran més radars i s’aplicarà intel·ligència artificial en els controls.
Seguint els objectius de la Unió Europea, el conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, i el director del Servei Català de Trànsit, Ramon Lamiel, han presentat aquest dimarts el nou pla. “La reducció de les víctimes ha estat important en els últims 25 anys, però hem de seguir amb aquests objectius del 20% el 2026 i el 50% el 2030 i amb l’horitzó de visió zero”, ha recalcat Elena. En la visió zero conflueixen dues màximes en polítiques de seguretat viària: deixar d’assumir les morts de trànsit com un fet inevitable i que l’únic objectiu admissible és que no hi hagi cap víctima a l’asfalt.
El pla també es fixa reduir la sinistralitat de vianants, ciclistes i motoristes, col·lectius que preocupen especialment per la seva vulnerabilitat. L’any passat, 52 motoristes van morir a les carreteres catalanes, 49 el 2019.
Així, el Servei Català de Trànsit vol replicar almenys a cinc punts el sistema que avisa de la presència de ciclistes en l’interior de túnels i que es va posar en marxa amb una prova pilot a l’N-145 a la Seu d’Urgell a finals de l’any passat. També estudia donar preferència als ciclistes en determinades rutes i aquesta intervenció es podria provar a la carretera dels Àngels, a Girona.