URBANISME
Deu entitats de Calella rebutgen el nou enllaç a la C-32 al Torrent del Raig
La coordinadora COSTORA considera que amb l’excusa de pacificar la N-II es trinxarà el patrimoni natural i històric de la ciutat
L’Ajuntament no s’ha posicionat encara sobre el projecte
Deu entitats de Calella es van presentar ahir al vespre en societat sota el paraigües de la Coordinadora Salvem el Torrent del Raig (COSTORA). Rebutgen la construcció d’un nou enllaç a l’autopista C-32 que el Departament de Territori de la Generalitat hauria previst pel Torrent del Raig, a poc més d’un quilòmetre de l’actual, al Rierany dels Frares i que la ciutat comparteix amb el municipi veí de Pineda de Mar. La proposta s’emmarca dins els objectius de millora de la connectivitat a la comarca del Maresme on es contemplen noves connexions amb l’autopista un cop s’ha consolidat la gratuïtat de la via i amb l’objectiu de pacificar el trànsit de la carretera N-II traslladant-lo cap a la C-32. Els responsables de COSTORA van presentar un manifest en el qual denuncien el gran impacte ambiental que suposaria la nova obra –es preveu un accés de doble carril en sentit Barcelona i Girona– amb una greu afectació a la zona. “Malmetria el Torrent del Raig, un curs natural i històric d’aigua, i el seu aqüífer, una zona amb mines que anys enrere havia abastit d’aigua la nostra ciutat (...). Diversos camps de conreu en resultarien afectats, parcialment o total, i comportaria també el possible enderroc de vàries “barraques” d’interès històric”, recull el text. També reclamen que abans d’apostar per a fer obra nova, s’avaluï la possibilitat d’utilitzar vials que ja funcionen dins el planejament urbanístic de la ciutat.
D’altra banda, la coordinadora posa que la solució per a pacificar la N-II hagi de passar per la construcció d’un nou accés i advoca per a desenvolupar “un model de mobilitat sostenible i respectuós amb el medi, que prioritzi el transport públic (millora de la R1 de Rodalies i del servei d’autobús) i els desplaçaments en bicicleta en detriment del cotxe particular”.
Paral·lelament, des de les entitats consideren que la construcció de l’enllaç podria generar nous interessos de desenvolupament urbanístic que, al seu entendre, no tenen cabuda en una població “que ja és al límit del seu creixement”. Les entitats que integren la coordinadora son Amics del Parc Dalmau, Amics del Patrimoni Històric de Calella, Calella Marxa, Societat de caçadors de Calella, Associació de pagesos i propietaris agraris de Calella, Agrupament Escolta Montnegre, Amics Escoltes del Montnegre, Plataforma Salvem la Vil·la Romana de Calella, Associació Cultural Codina i Calellencs amb el Far.
Ni sí, ni no
Durant l’acte de presentació de la coordinadora, obert al públic i on hi van participar membres tant del govern com de l’oposició, l’alcalde de Calella, Marc Buch, va recordar que el projecte l’ha promogut el Departament de Territori i que des del consistori “encara no s’ha pres cap posicionament al respecte a l’espera de veure tots els estudis en profunditat”. “Ara mateix no ens podem decantar ni cap al sí, ni cap al no perquè ens falten elements per conèixer a fons la proposta i un cop els tinguem tots prendrem la decisió més encertada per a Calella”, va insistir i va afegir que en qualsevol cas, l’inici de les obres “no seria immediat”.
Els responsables de la coordinadora tenen previst organitzar un seguit d’activitats a partir d’ara tant per fomentar les adhesions al manifest com per redescobrir el paratge del Torrent del Raig a la ciutadania i la seva importància per a l’equilibri mediambiental del municipi.