educació
Revolta per activar l’ús del català a l’aula
Una seixantena de famílies amb alumnes d’uns quaranta centres educatius d’arreu de Catalunya s’han unit en una Xarxa de Famílies pel Català (Xafa.cat) per impulsar la campanya Activem la immersió!, que vol denunciar la davallada del català en escoles i instituts. Reclamen l’adhesió de més famílies per demanar a les direccions dels centres educatius un compromís del claustre per incentivar l’ús del català a l’aula. Volen que es garanteixi una “immersió lingüística eficaç” per aconseguir que els seus fills i filles parlin el català dins la classe, ja sigui entre iguals o en interacció amb professors i personal no docent.
El Departament d’Educació té constància de la davallada i segons els resultats d’un estudi , si el 2006 el 67% dels alumnes es relacionaven sempre o gairebé sempre en català en les seves activitats grupals, el 2021 només ho feien el 21,4%. També ha caigut l’ús del català del professorat per dirigir-se a l’alumnat, ja que ha passat del 63,7% al 46,8%.
De moment, per por a represàlies, des de Xafa.cat no volen fer públics els noms dels centres on de forma activista i voluntària lluiten per reclamar una cosa que sembla òbvia, com que el català sigui a la pràctica “la llengua vehicular, de cohesió i integració” dels centres educatius. Són pares i mares de Barcelona, Terrassa, Palautordera, Vilafranca, Salt, Montgat, el Prat de Llobregat, Reus i Sabadell, entre d’altres, que s’han anat trobant a través de les xarxes socials, on han compartit inquietuds i opinions coincidents arran de les sentències del 25% de castellà o la campanya Mantinc el català. Això els ha portat a “fer xarxa” i a crear un grup de Whatsapp, des d’on fa més d’un any han anat compartint els passos que han fet per aconseguir que els centres educatius dels seus fills responguessin de forma assertiva a les seves demandes. Davant el retrocés de l’ús del català a l’escola, que fa que l’idioma utilitzat al pati, als passadissos, al menjador i fins i tot dins de la classe sigui el castellà en una gran majoria de centres, reclamen una “metodologia immersiva”. Per això parlen amb professors i sobretot amb la direcció del centre: “Cal incentivar la interacció en català per compensar la inèrcia de parlar en castellà.” I és que alerten que els alumnes de famílies catalanoparlants “deixen d’utilitzar-lo en l’àmbit escolar”, i els alumnes de famílies no catalanoparlants “no l’arriben a fer servir mai o molt poc en la comunicació oral”.
Denúncies a Inspecció
Per aconseguir el seu objectiu, han impulsat la creació de comissions específiques de llengua i cultura dins de l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) d’escoles i instituts. També reclamen a les direccions, i davant l’absència de resposta ja han entrat cinc denúncies a Inspecció Educativa.
Des de la Xafa.cat asseguren que reben assessorament jurídic i tenen el suport d’entitats com ara Òmnium, Plataforma per la Llengua i la Intersindical. De fet, no descarten la via judicial perquè estan disposats “a esgotar totes les instàncies i vies” que estiguin al seu abast per “fer efectiu el compliment de l’ensenyament en català legalment establert”.
Per això demanen que es compleixi la llei d’educació de Catalunya (LEC) i, en concret, el decret 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, referent a la docència en català, i al treball sobre l’expressió i la interacció orals en català.
El Departament d’Educació recorda les polítiques que s’estan duent a terme per incentivar l’ús del català als centres, entre les quals hi ha els tallers d’usos lingüístics (ULAE), que es van començar el 2021 i des d’aquest curs es farà cada any a 700 centres. També està en tràmit un decret sobre el règim lingüístic del sistema educatiu en què també es fixa l’ús del català com a vehicular en la comunicació i la interacció dins les aules.
Amb tot, el retrocés de l’ús del català és una realitat i, per exemple, des d’entitats com Òmnium aplaudeixen qualsevol iniciativa “dirigida a remar plegats a favor de la llengua”, com la de Xafa.cat. De fet, recorden que una de les seves actuacions és precisament l’activació social de docents i famílies per revertir la situació.