Societat

mobilitat

Teisa inverteix més de 7 milions en electrificar la cotxera de Montfullà i reforçar la connexió de Girona i Salt

Els autobusos urbans es posaran en funcionament a partir del proper dilluns 15 d’abril en el servei de les línies L3, L4 i L9, el que permetrà reordenar els seus horaris

La companyia d’autocars TEISA ha invertit més de 7 milions d’euros els dos últims anys per reforçar la connexió entre Girona i Salt amb la posada en funcionament de quatre nous autobusos elèctrics i per electrificar la cotxera de Montfullà, a Bescanó. L’empresa també contempla l’electrificació en quatre cotxeres més amb cinc carregadors a diferents poblacions de les comarques gironines. Aquesta nversió rebrà una subvenció de gairebé 2 milions d’euros procedents dels Fons Next Generation.

La inversió total s’enfila fins als 7,1 milions i la subvenció per a la TEISA arribarà als 1,8. D’aquests, 210.000 euros són per electrificar la cotxera de Montfullà; 1.485.000 euros pertanyen a l’adquisició d’autocars de baixes emissions, i 136.000 euros van dirigits a la instal·lació de nous carregadors.

Pel que fa a l’electrificació de la cotxera de Montfullà, s’ha instal·lat uns carregadors ultra ràpids que podran utilitzar els busos de la pròpia empresa i alhora estaran a disposició del públic general per a la càrrega de vehicles de qualsevol tipus. Aquests últims, podran utilitzar-la de 9 del matí fins a les 21 hores mitjançant pagament per targeta bancària, mentre que la companyia carregarà els seus busos elèctrics a la nit (de 21 a 9 h). També s’han adequat una benzinera i un rentador.

Per altra banda, entre el 2022 i el 2023 TEISA ha invertit 6.337.000 euros en vint autocars de baixes emissions, cinc d’ells elèctrics. El primer es va presentar el mes de gener del 2023 en el servei de transport públic a la demanda Clic.cat a la comarca de la Garrotxa. Pel que fa als quatre restants, prestaran servei a partir del 15 d’abril. Dos d’ells ho faran a la línia L9 i els altres dos, a les línies L3 i L4 de Girona.

Els nous vehicles urbans tenen una capacitat màxima per a 84 passatgers (37 asseguts i 47 drets) i disposen d’un espai habilitat per a dues cadires de rodes. Tots els seients estan equipats amb connectors USB per carregar dispositius electrònics. Són busos 100% elèctrics amb una autonomia aproximada d’uns 400 quilòmetres, tot i que les previsions de TEISA és que no arribaran a gastar el 50% de la bateria un cop finalitzin cada jornada. Amb aquests quatre autobusos, s’estalviaran 84.000 litres anuals de combustible i s’evitarà l’emissió a l’atmosfera de 318,19 tones de CO2 a l’any.

Reordenació dels horaris

La companyia aprofitarà la posada en funcionament dels nous vehicles elèctrics per reordenar els horaris de les línies L3 (Salt - Girona, pel Carrer Major), L4 (Salt - Girona, per l’Hospital de Salt) i L9 (Salt - Girona - UdG) a partir de la creació d’una cadència al llarg del dia de sortides cada 5 minuts entre les dues poblacions.

Està prevista la creació d’un nou carril bus ràpid, que inclourà un carril bici, a partir de la remodelació de la plaça Joan Brossa, la millora de part de l’avinguda Sant Narcís i l’augment del número de parades fins al polígon industrial Torre Mirona. En aquest sentit, Àlex Gilabert, director-gerent de TEISA, explica que “com a empresa gironina, estem compromesos localment en poder contribuir amb el nostre gra de sorra en avançar en la lluita contra el canvi climàtic”.

Totes aquestes millores s’han presentat avui en un acte que ha comptat amb l’assistència de David Mascort, conseller d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural; Ester Capella, consellera de Territori; Àlex Gilabert, director de TEISA; Jordi Viñas, alcalde de Salt; Sílvia Aliu, regidora d’Hisenda i Convivència i Seguretat de l’Ajuntament de Girona, i Xavier Vinyoles, alcalde de Bescanó.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia