Un viaducte per a busos sobre el torrent de la Betzuca connectarà l’Hospital de Terrassa amb Sabadell
Territori té previst iniciar-lo a la tardor i també les dues rotondes d’accés al centre sanitari que complementaran la via ciclista de la N-150
Terrassa lliura a la consellera la proposta de la ronda Nord que prolonga la B-40 fins a Sabadell, encara pendent de firmar-se el conveni amb el Ministeri
La consellera de Territori, Ester Capella, ha visitat aquest matí les obres d’un dels trams de via ciclista i vianants paral·lela a la carretera N-150 de Terrassa, que s’executa en paral·lel a les que s’estan fent a l’altre extrem de Sabadell, i ha explicat que està en procés de licitació la construcció d’un corredor per al bus ràpid paral·lel a la carretera –a l’antiga N-150– que actualment connecta la seu del Consell Comarcal del Vallès Occidental, Mercavallès, centres educatius, el complex central dels Mossos d’Esquadra o el parc de conservació de Carreteres de Sabadell. Inclou la construcció d’un viaducte de 140 metres de llargada sobre el torrent de la Betzuca per connectar-lo amb l’Hospital de Terrassa. Les obres que tenen un preu de sortida de 10,5 milions podrien iniciar-se durant la tardor i, amés d’autobusos, hi podran circular bicicletes, vianants, vehicles de mobilitat personal i vehicles d’emergència.
L’obra s’enllaçarà amb la construcció d’una rotonda en forma d’hipòdrom ubicada a l’entrada del centre sanitari i amb una altra a la N-150, també en procés de licitació per tres milions i esperada des de fa anys a les dues cocapitals, que distribuirà l’accés del trànsit al centre hospitalari.
Tots aquests treballs es fan amb la voluntat de “relligar els equipaments” amb criteris de mobilitat sostenible, ha explicat Capella. L’actuació completarà el tram intermedi de la via ciclista i per a vianants els treballs que estan en execució des de l’any passat a la N-150 a Terrassa –des de la rotonda de la carretera de Montcada amb l’avinguda de Madrid— i també a Sabadell –des de la rotonda de l’avinguda de Madrid. Aquests dos trams en obres sumen 1,7 quilòmetres i un pressupost de 2,5 milions.
Ronda Nord en espera
Durant la visita institucional de la consellera a l’Ajuntament de Terrassa ha rebut la proposta de traçat i disseny de la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell per donar continuïtat a la B-40 que ha fet el consistori i que preveu enllaçar amb la Ronda Oest de la cocapital. L’alcalde, Jordi Ballart, ha destacat que no té res a veure amb al feta el 2013, salva diferents conreus de finques agrícoles, inclou quatre túnels i “salva els corredors biològics i camins”. I, amb ironia, ha retret al consistori de Sabadell que encara no tinguessin la seva proposta de la ronda que passa pel seu territori, tot i haver anunciat “a bombo i platerets” que la tenien fa mesos. La voluntat dels dos ajuntaments era coordinar-se per defensar-la amb una sola veu davant del departament de Territori.
Capella ha assegurat que la proposta de Terrassa la veuen amb “bons ulls”, però ha afegit que qualsevol disseny ha de passar abans per la firma del conveni amb el Ministeri de Transports amb el vistiplau dels dos governs fruit de l’acord pressupostari entre ERC i PSC que van aprovar pels comptes de la Generalitat del 2023. Està encallat, com els convenis d’encomana de gestió de l’AP2 i AP7, la N-260, la del traspàs de la N-II i els dels dos intercanviadors ferroviaris de la línia del Metro del Vallès dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i l’R8 de Rodalies Renfe a Volpelleres i l’Hospital General, en qüestions jurídiques i els governs encara han de tenir el vistiplau definitiu i passar per l’aprovació del consell de ministres. La consellera Capella ha recordat que, per tant, tampoc han rebut els 914 milions previstos per aquestes actuacions. En el cas de la Ronda Nord, Capella ha lamentat que tot s’ha dilatat quan “a vegades en el desenvolupament dels convenis es volen desbordar els acords”, en clara al·lusió a la voluntat del govern espanyol de fer una via ràpida com l’actual B-40 o Quart Cinturó quan l’acord pressupostari deixava clar que ha de ser en format ronda i no una via d’alta capacitat. Però el disseny de al via no es farà fins que no s’acabi tota la tramitació administrativa i tingui l’aval dels dos executius.
Ballart també ha aprofitat la visita de la consellera per reiterar la demanada de l’eliminació del peatge de Les Fonts i ha manifestat que espera que a partir de l’1 de gener, quan la T-Mobilitat s’estengui per tot el territori, s’acabi amb el greuge de les corones tarifàries, ja que els terrassencs estan penalitzats econòmicament en estar inclosos en la zona 3.