infraestructures
Territori adjudica una anàlisi per avaluar si és factible el desdoblament de les línies de Manresa i d’Igualada de ferrocarril
El document té un termini de redacció de 13 mesos i plantejarà un mínim de sis propostes per a cada corredor de Ferrocarrils de la Generalitat
El Departament de Territori vol saber si és factible desdoblar les línies de ferrocarrils a Manresa, la R5, i a Igualada, la R6 de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. Per això a través de FGC, ha adjudicat la redacció de l’anàlisi a una empresa externa perquè busqui i plasmi quines opcions hi ha i quin cost tindria. El Govern vol “millorar la fiabilitat, la resiliència i el temps de viatge” dels usuaris de les línies. El document inclourà diferents propostes de desdoblament, de forma total o parcial, dels trams Martorell-Igualada i Olesa de Montserrat-Manresa, actualment de via única. L’anàlisi, amb un termini de redacció de 13 mesos, s’ha adjudicat a Meta Engineering S. A., per un import de 85.900 euros (abans d’IVA) i ha d’incloure la caracterització de les dades de mobilitat dels àmbits Martorell-Igualada i Martorell-Manresa, un resum dels diversos estudis realitzats fins ara, l’anàlisi de la rendibilitat socioeconòmica i, per a cadascun dels escenaris, el cost d’inversió necessari i el càlcul de la demanda.
Darrer tram desdoblat
L’any 2009 el Govern va posar en funcionament el tram desdoblat entre Martorell-Enllaç i Olesa de Montserrat de la R5 que arriba a Manresa de la línia Llobregat-Anoia de Ferrocarrils de la Generalitat. El projecte va suposar una inversió de prop de 50 milions d’euros. L’actuació va permetre duplicar un tram d’aquesta línia de via única, amb l’objectiu de disposar de l’espai necessari per facilitar el creuament dels trens i augmentar, així, la freqüència de pas dels trens en circulació pel ramal de Manresa i reduir temps. Per exemple, al ramal de Manresa-Barcelona es va passar de 30 a 20 minuts en freqüència de pas. El desdoblament de la via de prop de 8 quilòmetres de longitud va paral·lel a la via única existent. A banda de la renovació del material de via, el balast, les travesses i la catenària, l’actuació permeté millorar els serveis de seguretat i gestió de la circulació.
Precedents
La línia Llobregat-Anoia és un conjunt de línies ferroviàries que uneixen Barcelona amb Manresa i Igualada a través de Martorell per al servei als viatgers. Per al transport de mercaderies la línia té ramals a Sallent, Súria, el Port de Barcelona i les factories Seat i Inovyn (Solvay) a Martorell. Els orígens de la línia Llobregat-Anoia es remunten al segle XIX, però hi ha hagut moltes actuacions que han permès anar millorant la línia. A destacar les de l’any 2005 quan es va finalitzar la variant de traçat en doble via de la línia entre Martorell-Vila i Martorell-Enllaç per tal de permetre el pas de la línia d’alta velocitat. També l’octubre de 2005 entrava en funcionament el telefèric entre Olesa de Montserrat i Esparreguera. L’estiu de 2006 es va finalitzar la doble via entre El Palau i Martorell-Vila, que va permetre un augment de la freqüència de pas dels trens per Martorell. El gener de 2008 circulava el primer tren de mercaderies entre la Seat de Martorell i el Port de Barcelona. Un pas important a la línia es va produir el 9 de febrer de 2008, quan van entrar en funcionament els anomenats metros comarcals. D’aquesta manera, a partir d’aleshores hi havia un tren cada 5 minuts de Martorell a Barcelona i un cada 20 minuts als ramals de Manresa i Igualada en hora punta. Finalment el 2009 entrava en funcionament la doble via entre Martorell-Enllaç i Olesa, culminant el desdoblament des de Barcelona fins a la població del Baix Llobregat Nord.
El 2012, arran de la crisi, es tanca el telefèric d’Olesa a Esparreguera i el juliol es reestructuren tots els serveis a la xarxa, reduint freqüències però recuperant alguns trens semidirectes entre Barcelona, Manresa i Igualada mitjançant les línies R50 i R60.