Societat

girona

Consum resol el 53% de les reclamacions a la vegueria

L’Agència Catalana del Consum va atendre 6.581 consultes i va gestionar 3.239 reclamacions a la vegueria durant el 2023, principalment per incidències relacionades amb els subministraments de llum i gas, la compra de productes o la telefonia. Això significa que es van resoldre el 53% de les reclamacions per la via de la mediació o l’arbitratge, que són mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes.

Les dades les ha donat a conèixer avui el director de l’Agència, Albert Melià, en la presentació de les actuacions principals de l’any passat a les comarques gironines. “La difusió i la potenciació d’aquests mecanismes extrajudicials de resolució de conflictes ha estat un objectiu clar durant la legislatura, ja que considerem que es tracta de la via més adequada per solucionar les controvèrsies de consum”, ha valorat.

De les 3.239 reclamacions gestionades a la vegueria, 1.593 casos es van resoldre per acord de mediació i 109 per la via del laude arbitral. Els sectors en què es resol més reclamacions són els serveis d’electricitat, gas i aigua i els serveis de telefonia i internet.

D’entre les denúncies presentades, destaca l’augment pel que fa a les relacionades amb la vulneració dels drets lingüístics dels consumidors, que va ser d’un 72,7%. “Aquesta dada suposa un increment de la preocupació de la ciutadania per aquesta vulneració de drets i, lògicament, des del Govern estem donant una resposta a aquesta situació, per tal de garantir la protecció dels drets lingüístics de la ciutadania en les seves relacions de consum”, assegura el director de l’Agència.

De tota manera, el sector que acumula més reclamacions (el 29%) és el dels subministraments a la llar, sobretot per les incidències relacionades amb els serveis de llum i gas. Pel que fa a la resta de sectors amb més reclamacions, destaquen les incidències relacionades amb la compra de productes com ara vehicles, mobiliari, productes tèxtils o material informàtic (14%); altres serveis generals de consum (13,2%), en què destaquen les reclamacions relacionades amb el tancament de centres d’estètica; la telefonia i internet (12,4%) o els serveis financers (9,3%).

Empreses subministradores d’energia i operadores de telefonia encapçalen la llista de les empreses amb més reclamacions a la vegueria: Naturgy, amb 231 reclamacions; Endesa, amb 229; Orange, amb 133; Iberdrola, amb 116; Vodafone, amb 113; Vueling, amb 87; Edistribución, amb 69; Energia XXI, amb 64; Telefónica, amb 53; i Telefónica Móviles, amb 50.

Amb relació a les consultes, l’Agència n’ha atès un total de 6.581, majoritàriament relacionades amb els serveis d’electricitat i gas i el lloguer i la lectura dels comptadors (27,8%); els serveis bancaris (20,8%); la compra de productes (13,8%); d’altres serveis generals de consum, en què destaquen els serveis mèdics de caràcter privat (13,5%) o la telefonia i internet (9,4%).

L’any 2023, les denúncies per vulneració de drets del consumidor a Girona van augmentar un 72,7%, amb un total de 361 denuncies presentades a l’Agència, de les quals el 41% correspon a casos en què els consumidors van veure vulnerats els seus drets lingüístics en el marc d’una compra o una contractació.

Així mateix, des de la Secció de Consum a Girona s’han dut a terme un total de 758 actuacions inspectores i de control de mercat a la vegueria, que representen prop d’un 10% del total d’inspeccions dutes a terme al conjunt de Catalunya. El 45% de les inspeccions es van iniciar d’ofici, és a dir, per iniciativa pròpia de la inspecció de consum, i la resta arran de denuncies presentades per la ciutadania o bé per comunicacions provinents d’altres administracions públiques.

Les actuacions de control dutes a terme durant el 2023 han derivat en un total de 78 expedients resolts amb sanció, per un import global de 119.577 euros. Les infraccions sancionades estan relacionades, principalment, amb mancances pel que fa a la documentació que es facilita als consumidors o en les condicions de venda o de prestació dels béns i serveis; incompliments en matèria de preus o la negativa o la resistència a subministrar dades a la inspecció de consum.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia