Vallfogona de ripollès/ Planoles
Porta a porta dels alumnes per fomentar l’estalvi d’aigua
Els infants són uns bons aliats a l’hora de fer creure als adults. Són sincers, tenen un punt d’ingenuïtat que fa autèntic el missatge que volen transmetre i, és clar, a les persones properes i familiars els tenen el cor robat. I amb aquesta premissa les professores i professors de la zona escolar rural Comte Arnau, que integra les escoles de Planoles i Vallfogona, ha dut a terme un projecte sobre l’aigua i els alumnes l’han compartit amb el seu entorn més immediat.
Coincidint amb l’episodi de sequera i les restriccions dictades per la Generalitat, tots els alumnes, des dels de primer curs del cicle d’infantil fins als de sisè del de primària, han sortit al carrer. S’han distribuït els dos municipis per zones i en grups de quatre o de cinc han anat casa per casa per conscienciar els veïns de la importància d’estalviar aigua i, fins i tot, els han informat sobre estratègies per aconseguir que cada unitat familiar aporti el seu gra de sorra per pal·liar aquest problema.
Aquest projecte s’ha iniciat amb unes sessions a l’aula i s’ha escollit perquè és un tema de màxima preocupació i perquè saber com estalviar aigua és una demanda de la societat, tal com remarca la cap d’estudis de la ZER, Raquel Cruz. Així, doncs, els alumnes han après què és l’aigua, és a dir, la seva composició mol·lecular, el seu cicle, on n’hi ha i, ara, on no n’hi ha, els tipus d’aigua... i també han analitzat el seu entorn. L’Àstrid explica que han vist imatges de l’embassament de Sau quasi buit; han pogut comprovar com els ramaders del municipi es queixen perquè falta aigua al bestiar i han vist les rieres i les fons del poble seques. La Natty remarca que, contràriament al que podrien opinar moltes persones d’altres comarques, al Ripollès hi ha falta d’aigua tot i ser un zona de muntanya. L’àvia de la Ruth, en una de les visites que han fet a domicili, els ha explicat que, quan ella era petita, no havien viscut mai problemes per manca d’aigua, perquè al Pirineu hi nevava més i més dies i hi havia reserves d’aigua.
Material
Els alumnes de la ZER han elaborat un díptic que recull la informació del projecte i sobretot diversos consells per estalviar aigua. L’Ian detalla que aquests consells inclouen la col·locació d’una ampolla plena de pedres a la cisterna del vàter, perquè es pugui omplir amb menys quantitat d’aigua; omplir una galleda amb l’aigua que es fa sortir de la dutxa abans no és calenta per després reutilitzar-la; reduir el temps de funcionament de les aixetes amb polsador automàtic, com les de l’escola; o, per citar-ne només un altre, omplir el got només amb l’aigua que cadascú vol beure per no haver de llençar la sobrant a l’aigüera.
Els alumnes, però, no només han repartit díptics amb consells, sinó que també han après estratègies d’estalvi d’aigua per part d’alguns dels veïns que han visitat. La Marta explica que un els va ensenyar el control del consum d’aigua i, fins i tot, si hi ha fuites a la xarxa, que fa a través de l’ordinador. I en Till recorda una família que té un sistema per netejar les aigües que no són fecals, les que surten del rentavaixelles, per exemple, i que després del procés són reutilitzades per regar o bé a la cisterna del vàter.
Els alumnes han fet una representació teatral prèvia a la passejada informativa per a tots els pares amb escenes per recordar com s’ha d’estalviar aigua. Ara, doncs, són tots uns experts.