SERVEIS
290 delictes a les xarxes ferroviàries catalanes en catorze mesos
Adif concentra 184 delictes per cada 1.000 quilòmetres, mentre que als Ferrocarrils de la Generalitat són 29
Almenys 290 delictes esd va produir a les xarxes ferroviàries catalanes en 14 mesos, entre gener del 2023 i el febrer d’aquest any, segons dades a les quals ha tingut accés l’ACN. Del total, 163 van ser sostraccions de cable i 127 sabotatge o vandalisme. La majoria de casos d’apropiació de cablejat són furts, tot i que també hi ha robatoris, i és material encara no instal·lat i que es troba a la zona per obres. D’entre aquests fets delictius coneguts, el 41% va comportar incidències en la circulació de trens. Si s’estableix una ràtio, Adif concentra 184 delictes en forma de sostraccions de cable, sabotatges o vandalisme per cada 1.000 quilòmetres davant els 29 de la xarxa de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).
La xarxa d’Adif suma 1.567 quilòmetres i disposa de 222 estacions –incloent baixadors i d’altres infraestructures com estacions logístiques– per on hi passen 130 milions d’usuaris, mentre que la de FGC hi ha una cinquena part de longitud de vies, amb 307 quilòmetres i 111 estacions per on hi passen 91 milions de persones l’any. Precisament, aquest dimecres s’ha registrat una nova avaria per robatori de coure a la línia S2 dels Ferrocarrils, que uneix Plaça Catalunya amb Sabadell i que cap a les nou del matí ha pogut quedar resolta. La incidència s’ha detectat a Sant Quirze del Vallès poc abans de les set del matí. En un primer moment, els combois han circulat per via única entre aquesta localitat i la UAB.
Després s’ha reprès el servei entre la universitat i Barcelona i s’ha habilitat un tren llançadora fins a Sabadell Parc del Nord. Per altra banda, l’avaria fruit d’un altre robatori de coure entre Masquefa i Piera ha causat retards de deu minuts de mitjana entre Martorell i Igualada a les línies R6 i R60. Per la seva banda, Rodalies patia el cap de setmana passat retards importants per un robatori de coure a l’R2 nord i R11, entre Mollet i Granollers Centre, el mateix punt on se n’havia produït un altre el dia abans.
Entre gener del 2023 i febrer del 2024, les incidències causades per sostraccions de cable de coure o actes de sabotatge o vandalisme van causar incidències en 3.012 trens, dels quals 232 van ser de Rodalies i 86 a les línies d’alta velocitat. El temps mitjà d’afectació es va situar en els 191 minuts. Pel que fa a FGC, es van registrar 16 fets delictius coneguts, dels quals 13 van ser robatoris o furts de cable i 3 per sabotatge o vandalisme. En cinc casos, va haver-hi afectacions a la circulació.
En el període analitzat, el mes que va acumular més incidències és al setembre de l’any passat, amb una punta de 40; seguit del febrer, amb 27; i l’agost amb 24. En canvi, els mesos amb menys activitat delinqüencial a les infraestructures d’Adif i FGC van ser el febrer del 2024 i el març de l’any passat, amb 14 i 15 fets delictius, respectivament.
D’altra banda, el dia de la setmana que concentra més incidències per sostraccions de cable o per vandalisme, és el dijous, amb un 17% dels casos; juntament amb els dilluns, dimarts i divendres, amb un 16% cada un d’ells. Per contra, el cap de setmana és quan es registra menys activitat, amb un 11% els diumenges i el 8% els dissabtes.
Per franges del dia, quasi la meitat de les incidències –un 43%– es concentren al matí, entre les set del matí i les tres de la tarda, període en què s’arrosseguen les conseqüències de fets delictius comesos durant la nit. El percentatge baixa fins al 31% en la franja de tres de la tarda a onze de la nit, mentre que d’onze de la nit a set del matí suposa el 26%.