SERVEIS
Dilluns comencen les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida
Es farà al costat de l’estació de ferrocarril per potenciar la intermodalitat i té un pressupost de 38 milions d’euros
Les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida començaran el proper dilluns, segons ls previsions del Departament de Territori. Amb un pressupost de 381,1 milions d’euros, s’ubicarà a l’entorn de l’antiga farinera de la Meta i el magatzem dels Docs, al costat de l’estació de ferrocarril. Les obres, que compten amb finançament del Fons Next Generation, tindran un termini d’execució de 22 mesos.
Lleida registra anualment 1,4 milions de viatgers de més de 120 línies d’autobús, entre trajectes interurbans d’arreu de Catalunya, estatals i internacionals, i la ubicació de la nova estació permetrà potenciar la intermodalitat del transport públic. Ocuparà una superfície de prop de 12.500 metres quadrats i ha de donar resposta a la demanda de mobilitat actual i futura de la ciutat.
La instal·lació substituirà l’actual estació del carrer Saracíbar, que data dels anys 70. Els primers treballs que es duran a terme a partir de dilluns consistiran principalment en la implantació de les instal·lacions d’obra, la col·locació de tancaments, la senyalització dels accessos i d’itineraris per vianants o la reubicació de la parada d’autobús. Així mateix, es desenvoluparan tasques de protecció de diversos elements dels Docs, i treballs topogràfics i geotècnics, i neteja i desbrossada de les zones exteriors.
D’altra banda, l’execució de l’obra comportarà, a partir del 20 de maig, del tancament de l’aparcament de zona blava al carrer Príncep de Viana. Com alternativa, es proposa l’aparcament soterrat de l’estació Lleida Pirineus, en què es disposarà d’un període gratuït de 15 minuts. Durant les primeres setmanes de l’obra, no es preveuen afectacions en la mobilitat i el trànsit de la ciutat.
L’accés principal a la instal·lació se situarà a la plaça Berenguer IV, on es formarà un nucli d’intercanvi de diversos modes de transport: autobusos interurbans i urbans, tren d’alta velocitat i convencional, taxi, mobilitat a peu i també vehicle particular. Com a tret arquitectònic, el projecte incorpora la nau dels Docs, exemple d’arquitectura industrial i bé cultural d’interès local, com a part de la nova estació d’autobusos, recuperant el seu valor, donant-li un ús ciutadà i minimitzant les intervencions a dur a terme. Així mateix, es pretén que la construcció de la nova estació contribueixi a millorar urbanísticament aquest àmbit de la capital del Segrià.
El nou edifici s’implantarà a la plaça establint una relació amb la terminal de trens. Es planteja l’accés a l’estació a través d’un volum singular de vidre que s’eleva per sobre de l’alçada de la coberta dels Docs i que permeti la visió de la façana rehabilitada dels Docs també des de l’exterior. En aquest espai, s’ubicaran els mostradors d’informació i des d’aquí s’accedirà al vestíbul de taquilles i a l’espai d’andanes. També s’ha previst un espai mirador a la part superior del vestíbul de l’estació que, en un futur, es preveu destinar a usos culturals i socials.
La zona d’andanes de l’estació ocuparà una àrea de prop de 9.300 metres quadrats; una part estarà integrada per l’edifici dels Docs i la resta es completa amb una zona de nova construcció a la parcel·la sense edificar adjacent al carrer Comtes d’Urgell. En total, aquest espai disposarà de 28 andanes.
A més de l’accés principal, l’estació comptarà amb un segon accés per a vianants a l’altre extrem de l’edifici, al carrer Comtes d’Urgell, facilitarà l’accés a l’estació de la població que viu a Balàfia i Pardinyes. En estar a una cota elevada respecte del carrer Príncep de Viana, aquest accés comptarà amb escales fixes i un ascensor. D’altra banda, la instal·lació comptarà amb un accés, cobert, exclusiu per autobusos, al carrer Príncep de Viana.
La Paeria de Lleida ha informat que aquest divendres la Junta de Govern Local ha aprovat en una sessió extraordinària la modificació del projecte de reparcel·lació de polígon d’actuació urbanística UA-3 del Pla de l’Estació, que comprèn els terrenys entre els Docs fins al pont de Comtes d’Urgell, inclosa la Meta.
Aquest acord passarà ara a la Comissió de Territori de Catalunya, per a la seva verificació i publicació. Aquest era l’últim tràmit municipal pendent perquè l’Ajuntament i la Generalitat assumeixin la titularitat de tot aquest sector, que passa a ser qualificat tot com a equipament comunitari i s’hi pugui construir la nova estació.