Preocupació per la mala salut mental dels universitaris catalans
El 46% dels estudiants tenen símptomes de depressió i un de cada quatre pateix un trastorn de la conducta alimentària
Tot i ser en un dels millors moments de la vida, els universitaris catalans tenen problemes per gaudir d’aquesta etapa. El 42% dels estudiants presenta símptomes d’ansietat, el 46% de depressió i un 5,1% ha tingut conductes suïcides. A més, un terç dels universitaris té símptomes de TDAH i un de cada quatre pateix alguna mena de trastorn de la conducta alimentària. Un panorama preocupant que dibuixen les dades d’una enquesta de salut mental impulsada des del Departament de Recerca i Universitats amb diferents universitats catalanes.
El col·lectiu d’estudiants és el que presenta percentatges més elevats de malestar emocional i símptomes psicopatològics que poden interferir en el funcionament diari. De fet, la incidència de problemes entre els joves és el doble de la que presenten el personal docent i investigador i el personal tècnic i de gestió, administració i serveis, que també han participat en el mateix estudi.
Les dades també mostren les dificultats d’aprenentatge dels universitaris catalans: el 12,6% dels estudiants en tenen en relació a la lectura, el 8% en escriptura i el 21,5% en càlcul.
L’estudi presentat aquest dimecres mostra també que el 16% dels estudiants ha fumat en els darrers 30 dies i el 14% ha consumit alcohol. A més, el 6% ha consumit tranquil·litzants i un 3,3%, marihuana.
Majoritàriament esgotats
D’altra banda el 73% dels estudiants expressen esgotament emocional, percentatge que baixa al voltant del 55% entre professors i personal universitari. Malgrat tot, el 52% dels estudiants, el 34% del PDI i el 35% del PTGAS asseguren viure amb benestar.
Davant d’aquesta situació, les universitats catalanes han reclamat aquest dimecres a les institucions més recursos i implicació en l’atenció psicològica i les campanyes de prevenció dels centres per millorar la salut mental dels alumnes. Ho han fet en la Jornada Biennal de la Xarxa Catalana d’Universitats Saludables que s’ha celebrat a la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), i en què s’han analitzat els reptes vinculats a la salut mental i el benestar emocional a partir de l’exposició dels resultats d’aquest estudi.
Cal prendre mesures
En aquest marc, la psicòloga i coautora de la investigació, Alba Pérez, ha assenyalat una de les problemàtiques detectades: “Encara que els estudiants tenen més capacitat per a identificar les seves emocions, això no fa que tinguin més recursos per afrontar-les, cosa que explica les dades de malestar emocional”. De la seva banda, la vicerectora de Responsabilitat Social i Igualtat de la UPC, Josefina Antonijuan, ha assenyalat que les universitats són un espai de socialització des del qual es fomenta la cohesió de grup, “un element crucial per prevenir el malestar emocional”.
Les dades alarmants que reflecteix l’estudi han obligat la xarxa d’universitats a reivindicar la necessitat de materialitzar un canvi en les polítiques que fomentin un entorn més saludable en els campus. D’aquí que Antonijuan reclami a les institucions més suport i implicació en les mesures que impulsen i financen les universitats, com ara la intervenció psicològica als alumnes, les campanyes de prevenció, el foment de la interacció social i l’activitat esportiva.