societat
Finalitza la primera edició de l'Escola d’Estiu d’Antiracisme amb més de 100 participants
L’Escola d’Estiu d’Antiracisme de Girona organitzada per la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista de la Universitat de Girona i la Fundació SERGI ha tancat la seva primera edició amb més de 100 participants. La iniciativa, s’ha celebrat del 2 al 5 de juliol, al Saló de Descans del Teatre Municipal, ha reunit principalment docents i persones relacionades amb el món educatiu i social, amb l’objectiu de parlar, escoltar i actuar contra el racisme. Durant els quatre dies d’intensa activitat, l’escola ha estat un espai de reflexió i aprenentatge, on s’han abordat diverses dimensions del racisme estructural i sistèmic en el context educatiu.
“Saber que estem atenent un buit ens fa dir que hi tornarem per fer-ne més i millor”, ha expressat Carles Serra, director de la Càtedra d’Anàlisi i Acció Antiracista en el tancament de l’Escola el darrer dia. Per la seva banda, Albert Quintana de SERGI ha afegit que es tracta d’un “espai necessari per sentir-nos acompanyats i per generar xarxa i noves actuacions. Com a fundació assumim el compromís de continuar amb l’escola i amb la lluita contra tota discriminació, així com practicar l’antiracisme, donar veu a les persones víctimes del racisme i construir així un projecte en comú davant els temps difícils que estan venint.”
Durant els dies que ha durat l’Escola, s’ha plasmat la necessitat d’introduir la perspectiva antiracista al món educatiu i de comprometre’s a participar activament a identificar el racisme en qualsevol de les seves expressions, canviar actituds, creences, comportaments, polítiques i dinàmiques de treball que el perpetuen.
La jornada inaugural va comptar amb 2 ponències, 2 taules de diàleg i 3 grups de treball. D’entrada Eunice Romero, directora general de Migracions, Refugi i Antiracisme a la Generalitat de Catalunya, va oferir una sessió introductòria sobre el racisme estructural i sistèmic en el món de l’educació. Tot seguit, 3 grups de treball dinamitzats per Fundació SERGI, van reflexionar sobre els impactes del racisme a l’aula i a després del dinar a peu dret ofert per l’associació “La porta del mon” de Banyoles, Carles Serra, antropòleg, professor del Departament de Pedagogia de la Universitat de Girona, va oferir una conferència al voltant de l’espai que ocupa el racisme en relació a l’educació i com podem introduir-hi la perspectiva antiracista.
A continuació va arribar el torn de parlar de les famílies davant l’escola. Fatiha El Mouali Samadi, tècnica en l’àmbit d’immigració i activista, Maria José Morillas, membre del Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació, Dialla Diarra, mare i activista antiracista i feminista, i Mònica Gibanel, directora territorial del Casal dels Infants (Girona-Salt), van protagonitzar un diàleg entorn les experiències d’acompanyament a l’escolarització de fills i filles per part de les famílies per repensar la relació família-escola. L’alta participació i l’interès dels assistents van marcar un inici molt prometedor.
El segon dia, les taules es van centrar en una sessió de caire tècnic amb l’explicació dels processos de segregació escolar i el Pacte Nacional per fer-hi front, amb Bernat Albaigés, assessor de l’àrea d’infància del Síndic de Greuges de Catalunya. A la tarda, Anna Casamitjana, tècnica de polítiques migratòries del Consorci d’Acció Social de La Garrotxa va presentar al sociòleg Joan Gómez, que va realitzar una exposició sobre el paper de la religió en una societat laica.
A la tercera jornada es van abordar temes com els dispositius d’acollida, la categorització de l’alumnat i la racialització, amb Jordi Pàmies, del Departament Teories de l’Educació i Pedagogia Social de la UAB, Jordi Vidal, i Aise Macalou, de l’Associació Educativa Vall del Terri - UEC Cancuní, i Marina Valladares, coordinadora àrea d’educació de la Fundació SERGI.
A la tarda, estudiants de secundària, cicles formatius i de grau universitari van compartir els seu testimoni sobre prejudicis i racismes viscuts a l’aula. Una sessió dinamitzada per José Bolivar, tècnic d’igualtat i No-Discriminació de la Fundació CEPAIM, i que va resultar un dels moments més emotius de l’Escola.
Tot seguit, vam compartir un diàleg amb Jordi Collet de la Universitat de Vic, Herney Mosquera, membre de l’equip de formació i formulació de projectes de l’Associació Migress, i Enerida Isuf, activista, formadora i coordinadora de l’Associació RROMANIPE´S, amb una exposició al voltant de com intervenir en casos de racisme.
La jornada va concloure amb la projecció de la pel·lícula “La sala de professors”, d’Ilker Çatak (2023) al cinema Truffaut i un posterior col·loqui entre la trentena d’assistents que es van poder quedar, després d’una jornada maratoniana.