Societat

SOCIETAT

Investigadors de la UPC creen un sistema per reduir el combustible del vaixell d’Open Arms

La iniciativa es fa en el marc d’una col·laboració amb l’empresa Fractus

Un grup d’investigadors de la Facultat de Nàutica de Barcelona de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech està desenvolupant un nou sistema que permet reduir el consum de combustible del vaixell de l’ONG Open Arms. El projecte, impulsat en col·laboració amb l’empresa Fractus, es basa en tecnologies d’aprenentatge automàtic, una de les tècniques de la intel·ligència artificial. Tal i com informa ACN, es tracta de determinar quins són els factors que afecten el consum de combustible de l’embarcació i fer recomanacions per reduir-lo durant la navegació. El vaixell humanitari Open Arms és un antic remolcador de 37 mestres d’eslora que pot arribar a consumir 3.000 litres de gasoil diaris.

En una primera fase, es monitoraran el consum del vaixell, la velocitat, l’estat de la mar i el trimat (ajustaments que es fan en diversos elements del vaixell per guanya propulsió i aprofitar-ne al màxim la força motora) de l’embarcació. Amb els paràmetres i consums registrats es podrà definir el model de tecnologies que serà capaç d’aprendre durant les missions següents com recórrer les distàncies més llargues amb la menor despesa de combustible possible.

En una segona fase s’hi incorporaran altres factors, com l’estat de conservació del casc, les necessitats elèctriques o les condicions meteorològiques. Un cop processats aquests paràmetres, el sistema determinarà, en temps real, quines són les condicions de propulsió més òptimes per reduir el consum de combustible durant els trajectes. Les dades es registren o recullen per equips o sensors instal·lats al vaixell o bé per dispositius i equipament destinats a aquest projectes. Entre aquest hi ha uns nous cabalímetres, que s’instal·laran a bord a partir del setembre per a les següents missions. L’estalvi en combustible i costos operacionals permetrà a l’organització invertir l’estalvi generat en altres accions vinculades al rescat marítim, han informat els impulsors.

El projecte, anomenat FNB-Open Arms, és el primer cas de transferència tecnològica que es duu a terme sota el paraigua del Fractus-UPC Deep Tech Hub, un entorn de col·laboració format per l’empresa Fractus i la UPC per fomentar la innovació i la introducció al mercat de tecnologies ’deep tech’ en diversos àmbits. El projecte es va iniciar al gener i es preveu que a partir del setembre el sistema es desplegui a l’embarcació per definir les opcions i les propostes de navegació. A les fases successives es preveu fer les proves de validació durant algunes missions, fer millores i incorporar nous paràmetres al sistema, amb l’esperança de replicar el model en altres embarcacions de l’ONG en el futur.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia