urbanisme
Acaba la primera fase d’obres a la Rambla
La Rambla de Barcelona ja mostra la seva nova pell en part del seu recorregut, després que aquesta setmana hagin finalitzat les obres de la primera fase de remodelació del passeig. La intervenció s’ha portat a terme al tram entre el monument a Colom i Santa Madrona i ha permès renovar l’àmbit de la Rambla que connecta amb el mar.
En aquesta primera fase –en la qual s’han invertit 11,4 milions– s’ha actuat sobre uns 23.000 metres quadrats i s’ha modificat el traçat de l’avinguda de les Drassanes per millorar la connexió amb el litoral i allargar la Rambla amb un nou espai d’arribada al front de mar. Així, s’ha creat una nova plaça amb arbrat que millora la connexió entre el passeig, les Drassanes i Colom. El nou paviment de tot l’espai és de peces de diferents formats de pedra natural, de granit i pòrfir.
En aquest tram de la Rambla hi haurà prop d’un centenar d’arbres, 53 dels quals seran nous i també espècies arbustives, amb escocells més amples. La plantació del nou verd es farà a finals de setembre, quan la temperatura sigui adequada. L’enllumenat s’ha unificat en un únic disseny més simple i funcional i s’han incorporat pilones a petició de la junta local de seguretat.
Pel que fa a la circulació, s’ha aplicat el model previst per a tota la remodelació. Hi ha un sol carril per banda que admet les bicicletes i autobusos, la distribució urbana de mercaderies, els vehicles de serveis l’accés als aparcaments. Tots dos carrils estan restringits al trànsit veïnal.
La segona fase
En paral·lel a l’acabament de la primera fase s’han iniciat les obres a la resta del passeig les quals, segons va anunciar divendres la tinent d’alcaldia, Laia Bonet, segueixen el calendari previst i podran acabar l’any 2027.
Es preveu que les obres puguin completar la transformació de tota la Rambla en poc menys de tres anys, de manera que es redueix a la meitat els sis anys d’obres previstos inicialment.
Un cop acabada la remodelació, la nova Rambla tindrà un espai més reduït per als vehicles i en donarà més al vianant. La secció rodada serà contínua i regular al llarg de tot el passeig, amb un sol carril de circulació per banda de 3,5 metres d’amplada, restringit al trànsit veïnal, serveis, mercaderies i aparcaments. Segons fonts municipals, la disminució de l’amplada de circulació permetrà repartir l’espai sobrer a les voreres laterals, que tindran una amplada d’un mínim de tres metres, per facilitar la circulació dels vianants. Hi haurà tres espais plaça a les cruïlles més singulars del passeig: l’Espai Betlem-Moja, el pla de la Boqueria i el pla del Teatre. En total, l’actuació suposarà una inversió de 55, sis milions d’euros que inclouen la transformació de tot el passeig sencer –tots els cinc àmbits més la redacció dels projectes i els serveis necessaris.
270 peticions
L’Espai Rambla, el punt d’informació creat per informar sobre les obres veïns i comerciants, ha rebut, en els vint primers dies de funcionament, un total de 270 demandes d’informació, de les quals un 56% es referien a mobilitat i la resta a mobilitat i transport públic.